Annonse
Pocket Valley Cup 2025

Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Relgement 2025-26

På denne nettsiden finner du alle regler og retningslinjer som beskriver seriespill i NHF Region Innlandet for sesongen 2025-26.

Dette er reglementet for sesongen 2025-26
Det er viktig at alle setter seg godt inn i dette regelverket, og gjør seg kjent med hvor en finner svar på alt en lurer på i forbindelse med på påmelding til og gjennomføring av seriekamper i sesongen 2025-26.

Her finner du brukerveiledninger for påmelding av dommere og lag:

Her finner du reglementet som pdf-fil, om du ønsker å lese elller skrive ut reglementet som helhet.

REGLEMENTET FOR SESONGEN 2024-25 SOM GJELDER TIL 30. JUNI 2025 FINNER DU HER.

 

1.1  Påmeldingsfrister

Viktige datoer.png

1.2 Viktige datoer

2025:

18. mai Høringsfrist puljeoppsett regionseriene
30. juni-10. august Terminlisteforslag regionseriene og klassene 11-12 år på høring
10. august Frist for å trekke lag og fri omberamming, se kapittel 11
14.-15. november Håndballseminaret (spillefri i alle klasser)

2026

15. desember Frist for å etteranmelde lag til Regionserien og Aktivitetsserien 9-12 år
Januar/februar Sonemøter med klubbledere
24. mars Siste frist for å spille kamp i klasser med sluttspill i Regionserien

1.3 Seriestart og serieavslutning

Seriestart
Seriestart.png

Sluttspill og serieavslutning

For Regionserien arrangeres det sluttspill 11.-12. april 2026.

Barnehåndballens klasser J/G 9-12 og J/G 6-8 i Intersport 4’er får sine medaljer i forbindelse med siste serierunde.

1.4 Skoleferier

Høstferie i Innlandet er i uke 41. Alle lag har spillefri 5.-11. oktober 2025.
Vinterferie i Innlandet er uke 9. Alle lag har spillefri 22.-28. februar 2026.

Det kan berammes kamper første lørdag og siste søndag i høst- og vinterferien.

1.5 Kamper på hverdager

Kamper kan flyttes til hverdag i egen treningstid der ikke annet er beskrevet. Reglement for omberamming må følges, se kapittel 14.
Kampstart skal som hovedregel ikke starte før kl.18.00 og ikke senere enn kl. 20.00.

1.6 Turneringssøknad

Sesongen er delt inn i serieperiode og turneringsperiode:
Turneringsperiode settes primært til 16.4-14.9.
Serieperioden er 15.9-15.4.

I serieperioden kan turneringer godkjennes i høstferie, vinterferie, juleferie og påskeferie.

For Beachhåndballturneringer gjelder følgende:
Det kan ikke arrangeres turneringer i de samme klassene som omfattes av RM Beachhåndball og Regionens Mini Beachhåndball-turnering på samme dato som RM Beachhåndball/Mini Beachhåndballturneringen i regi av NHF Region Innlandet.

September

 

6.-7. september

Kvalifiseringsrunde nr. 1 til Bringserien J/G og J/G Lerøyserien

4. september

Seriewebinar 25-26

4. september

Dommerkontaktwebinar

Oktober

 

4.-5. oktober

Kvalifiseringsrunde nr. 2 til Bringserien J/G og J/G Lerøyserien

 

Minikurs 4’er og 5’er håndball

November

 

8.-9. november

Isbjørnkøppen høst

14.-15. november

Håndballseminaret

16. november

Storsamling 13 og 14 år

 Desember

 

15. desember

Frist etteranmelding av lag i Regionserien og klassene 9-12 år

Januar

 
 

Sonemøter

Februar

 
 

Sonemøter

21. februar

Storsamling 13 og 14 år

21. februar

Uttakssamling Bylag 15 år

22.-28. februar

VINTERFERIE

Mars

 

7.-8. mars

Isbjørnkøpp Vinter

28. mars- 6. april

Påskeferie

 

Webinar serietilbud 26-27

April

 

11.-12. april

Sluttspill Regionserien

17.-19. april

Elverum Yngres Cup

24.-26. april

Bylagsturnering 15 år

Mai

 

8.-10. mai

Bringserien J/G og J/G Lerøyserien - sluttspill

Mai/juni

Kampdager i Beachserien

Juni

 

5.-7. juni

RM Beachhåndball og Mini Beachhåndball

3.1 Generelle bestemmelser

Seriespill og kampavvikling i NHF Region Innlandet følger som hovedregel NHFs Lov, kamp- og konkurransereglement. Avvik fra dette er spesifisert for hver konkurranse og/eller konkurranse-klasse.

3.2 Kampreglement for NHF Region Innlandet

§ 1 GENERELT
Alle lag tilsluttet NHF Region Innlandet skal spille og arrangere sine kamper i overensstemmelse med dette kampreglementet og Norges Håndballforbunds lover, kampreglement og spilleregler.

§ 2 RETNINGSLINJER FOR KAMPAVVIKLING
Styret for NHF Region Innlandet utarbeider retningslinjer for gjennomføringen av alle kamper i regionens regi, disse sendes klubbene sammen med innbydelse til ny sesong.

Vinnerne i regionens senioravdelinger har rett til opprykk. Øvrige bestemmelser om opp- og nedrykk for seniorlag utarbeides av styret i forkant av hver sesong. Opprykk til forbundets serier reguleres gjennom NHFs Kampreglement.

§ 3 KÅRINGER OG PREMIERING
I NHF Region Innlandet kåres det vinnere i tre kategorier:

Avdelingsvinner: Premiering av nr. 1
Seriemester: Premiering av nr. 1-2-3-4
Regionmester: Premiering av nr. 1-2-3-4

I barneklassene 6-12 år kåres det ikke vinnere. Premiering av hver spiller.

Spesifisert reglement for kåringer og premiering vedtas av Regionstyret for hver sesong.

§ 4 PÅMELDINGSKRITERIER
Styret for NHF Region Innlandet bestemmer hvert år fristen for påmelding av lag som skal delta i seriene. For deltagelse i seriene svarer lagene for deltakeravgift som bestemmes av styret NHF Region Innlandet. Klubber som har gjeld til NHF Region Innlandet vil ikke få godkjent påmeldingen før gjelden er oppgjort eller at det er inngått en betalingsavtale.

§ 5 BANE/ARRANGEMENTSGODKJENNING
Styret for NHF Region Innlandet godkjenner baner, fordeler arrangementer og setter opp dommere til kamper i regionens konkurransetilbud. Arrangør i barnehåndballen setter opp dommer. Alle klubber som melder på lag til regionens konkurransetilbud, må stille med en hovedarena og en reservearena for avvikling av hjemmekamper. Påmeldingen fordrer også at klubben stiller som arrangør av hjemmekamper, og deltar med arrangementspersonell i forbindelse med fellesarrangementer i regi av regionen når klubben deltar med lag i arrangementet (Eksempelvis kvalifiseringer og sluttspill).

§ 6 DOMMERKVOTER
Deltagende klubber forplikter seg til å stille med et antall dommere i henhold til de bestemmelser styret i NHF Region Innlandet vedtar for gjeldende sesong.

§ 7 ENDRINGER
Endringer av dette kampreglement kan foretas av regionens ting.

3.3 Hjemmehall/arena

Alle klubber må stille godkjent hall/arena for gjennomføring av lagets hjemmekamper. Ved avvik fra dette gjelder Kamp- og konkurransereglement for Norges Håndballforbund §24.4:

Makter ikke klubben som er satt opp med hjemmekamp å skaffe hall på den dag som er fastsatt i spilleplanen, kan den myndighet kampen sorterer under, beramme kampen spilt i nærmeste tilgjengelig hall.  


3.4 Protest

Det er formelle regler for når og hvordan en protest skal nedlegges.
Det henvises til NHFs reglement og bestemmelser:
https://www.handball.no/regioner/nhf-sentralt/praktisk-info/lover-og-regler/bestemmelser/#35._Bestemmelser_om_protester

Protest og disiplinærreglement:
https://www.handball.no/regioner/nhf-sentralt/praktisk-info/lover-og-regler/protest-og-disiplinaerreglement-for-nhf/

3.5 Overprøving av administrative vedtak (anke)

Anke på administrative vedtak som ønskes overprøvd, sendes til NHF Region Innlandet sin offisielle adresse nhf.innlandet@handball.no i henhold til den angitte fristen. Anken må være skrevet under av klubbens styreleder eller lederen i klubbens håndballgruppe.

Det holdes oppstartsmøte for påmeldte lag før sesongstart. Det er obligatorisk oppmøte for alle påmeldte lag med minimum en person fra hvert lag.

I barnehåndballen tillates ikke antilag. To eller flere lag fra samme klubb som ønsker å bli satt opp i samme hall, må forvente å spille internkamper. Maksimalt antall kamper pr. spiller pr. dag er tre (3) kamper. Det gis ikke mulighet for å flytte kamper til andre dager enn de som er oppsatt.

Fullstendig spilleregler for de ulike barneklassene.
Spillereglene for den enkelte klassen finnes på Regionens hjemmeside under kampaktivitet/barnehåndball.

4.1 Minikurs

Det holdes minikurs i alle soner i løpet av høsten. Minikurset gjennomføres i to deler. Første del er oppstartsmøte på Teams, mens del 2 er praksisøkt i hall. Kurset gir viktig informasjon i forkant av sesongen, og vil deler tips og inspirasjon til trenerhverdagen.

Det er obligatorisk oppmøte for alle påmeldte lag med minimum en person fra hvert lag på minikurset.

4.1 Intersport 4’er J/G 6, 7 og 8

Det spilles firerhåndball på tvers av vanlig håndballbane.
Serien settes opp med rene jente- og gutteavdelinger.

Hovedregelen er at alle lagene spiller tre (3) kamper pr. kampdag, men unntak kan forekomme.

Det brukes ikke måltavle. Banesekretariatet fører resultater.

Spilletid for J/G 6 er 2x10 minutter.
Spilletid for J/G 7 og 8 er 2x15 minutter.

For J/G 6 gjennomføres fire (4) kampdager i løpet av sesongen.
For J/G 7 gjennomføres seks (6) kampdager i løpet av sesongen.
For J/G 8 gjennomføres sju (7) kampdager i løpet av sesongen.


Rundedatoer 2025-2026:

Runde/klasse

J/G 6

J/G 7

J/G 8

1

13./14. desember

25./26. oktober

25./26. oktober

2

17./18. januar

22./23. november

22./23. november

3

14./15. februar

13./14. desember

13./14. desember

4

21./22. mars

17./18. januar

10./11. januar

5

 

14./15. februar

24./25. januar

6

 

21./22. mars

14./15. februar

7

 

 

21./22. mars

Det benyttes spillelister som gjelder for den aktuelle kampdagen, i stedet for kamprapport pr. kamp. Spillelisten fylles ut og leveres til arrangør på kampdagen. Arrangør sender spillelister med resultater til nhf.innlandet@handball.no

Spillerstall for sesongen legges inn i TA. Dersom det er flere lag legges hele spillerstallen inn på lag 1, kun en gang for hele sesongen.

4.2 Aktivitetsserie J/G 9 og 10

Det spilles 5’er håndball på kortbane med nedsenket tverrligger.
Serien settes opp med rene jente- og gutteavdelinger.
Lagene tilbys to (2) eller tre (3) kamper pr. kampdag.
Det brukes ikke måltavle. Banesekretariatet fører resultater.

Spilletid er 2x15 minutter.

For J/G 9 gjennomføres åtte (8) kampdager i løpet av sesongen.
For J/G 10 gjennomføres ni (9) kampdager i løpet av sesongen.

Rundedatoer 2025-2026:

Runde/klasse

J/G 9

J/G 10

1

18./19. oktober

25./26. oktober

2

1./2. november

8./9. november

3

22./23. november

29./30. november

4

6./7. desember

13./14. desember

5

17./18. januar

10./11. januar

6

7./8. februar

24./25. januar

7

14./15. mars

7./8. februar

8

11./12. april

7./8. mars

9

 

21./22. mars

Det brukes spillelister som gjelder for den aktuelle kampdagen, i stedet for kamprapport pr. kamp. Spillelisten fylles ut og leveres til arrangør på kampdagen. Arrangør sender spillelister med resultater til Regionen på e-post: nhf.innlandet@handball.no

Spillerstall for sesongen legges inn i TA. Dersom det er flere lag legges hele spillerstallen inn på lag 1, kun en gang for hele sesongen.

4.3 Aktivitetsserie J/G 11

Det spilles 6’er håndball på ordinær håndballbane med nedsenket tverrligger.
Lagene spiller to (2) kamper pr. kampdag.

Spilletid er 2x20 minutter.

Den første omgang skal spilles med utgruppert forsvar. I den andre omgangen er utgruppert forsvar valgfritt. Det gjennomføres fagwebinar om utgruppert forsvar før sesongstart. Det er obligatorisk å delta på webinaret. 

Det gjennomføres ni (9) kampdager i løpet av sesongen.

Hvert lag har rett til en 1-minutts lags time-out i hver av omgangene. 

Det brukes digital kamprapport og spillerstallen legges inn i TA før kamp.
Kampene skal føres enkel LIVE med resultater. Det settes ikke opp tabell.

Rundedatoer 2025-2026:

Runde/klasse

J/G 11

1

18./19. oktober

2

1./2. november

3

22./23. november

4

6./7. desember

5

17./18. januar

6

31. januar/1. februar

7

14./15. februar

8

14./15. mars

9

11./12. april

4.4 Aktivitetsserie J/G 12

Det spilles 6’er håndball på ordinær håndballbane med ordinære mål.
Lagene spiller to (2) kamper pr. kampdag.

Spilletid er 2x20 minutter.

Det gjennomføres ni (9) kampdager i løpet av sesongen.
Hvert lag har rett til en 1-minutts lags time-out i hver av omgangene. 

Det brukes digital kamprapport og spillerstallen legges inn i TA før kamp.
Kampene skal føres enkel LIVE med resultater. Det settes ikke opp tabell.

Rundedatoer 2025-2026:

Runde/klasse

J/G 12

1

25./26. oktober

2

8./9. november

3

29./30. november

4

10./11. januar

5

24./25. januar

6

14./15. februar

7

7./8. mars

8

21./22. mars

9

11./12. april


4.5 Isbjørnkøppen

Isbjørnkøppen høst er for de yngste og arrangeres i uke 46:
8.-9. november 2025.

Isbjørnkøppen vår er for de yngste og arrangeres i uke 10:
7.-8. mars 2026.

Isbjørnkøppen er for klassene J/G 6, 7 og 8. Det spilles 4’er håndball.

Turneringene spilles over en dag.

Hvert lag spiller inntil fire (4) kamper i løpet av turneringsdagen, med noe forkortet spilletid. Omgangenes varighet tilpasses antall påmeldte lag.

Det inviteres til turneringen med egne påmeldingsfrister.

Regionserien består av klassene J/G 13 til og med senior, og felles for alle klasser gjelder følgende:

Serieavslutning/sluttspill (J/G 13-junior)
Vinnere av hver klasses/nivå/avdeling kåres til avdelingsvinner.
Vinner av sluttspillet på nivå 1 kåres til Regionmester.
Vinner av sluttspillet på nivå 2 kåres til Seriemester.

Hvis klassen/nivået består av en avdeling spilles det sluttspill med de fire høyest rangerte lagene.

Hvis klassen/nivået består av to avdelinger gjennomføres det sluttspill med nr. 1 og 2 fra hver avdeling. 

Hvis klassen består av tre avdelinger eller flere, gjennomføres det sluttspill med avdelingsvinnerne.

Dersom en klubb har lag i flere sluttspill i samme årsklasse kan en spiller kun delta på ett av lagene, selv om de spiller på ulike nivåer. Lag med flere dispensasjonsspillere enn det reglementet regulerer (kapittel 12) kan ikke delta i sluttspillet.

Et lag som ikke stiller i to (2) eller flere kamper i en konkurranse (serie/avdeling/pulje) kan, etter vurdering av kampens myndighet, miste retten til å vinne serien eller å delta i sluttspill, ref. § 17-5 Kamp- og konkurransereglement.

For Regionserien arrangeres det sluttspill 11.-12. april 2026.
Siste frist for å spille kamp i klasser med sluttspill i Regionserien er 24. mars 2026

Sammensatte lag
Det kan søkes om at to klubber har sammensatte lag. Dette må begrunnes godt og det må søkes om i TA. Regionen forbeholder seg retten til ikke å innvilge søknadene.

Det er ikke tillatt med sammensatte lag i en eventuell kvalifisering.
Det kan ikke søkes om sammensatte lag etter at første seriekamp er spilt.

Alle kamper teller i Regionserien
Lag som har flere spillere på dispensasjon enn det reglementet tillater kan ikke kvalifisere seg til sluttspill. Laget tas ut fra sin plassering på tabellen, men kampene mot laget teller for de gjenværende lagene.

Kamper mot lag som spiller halv serie teller på tabellen.

Kamper mot lag som trekkes i løpet av sesongen teller ikke. Når lag trekkes, blir alle lagets kamper tatt ut av terminlista og tabellen.

Siste frist for etteranmelding av lag i alle klasser/nivåer er 15. desember 2025.
Lagene kan heller ikke bytte nivå i samme klasse etter 15. desember 2025.

Dispensasjoner – se kapittel 12
Omberamminger – se kapittel 14

Oppstartswebinar
Det holdes oppstartswebinar for alle påmeldte lag før sesongstart. Hvert lag skal være representert med minst en person på webinaret. Webinaret gir nyttig info om sesongen.  

Spilleberettigelse
Spillere som spiller på flere lag samme dag må følge reglene i §18, 19 og 20 i Lisens- og deltakerberettigelse, se kapittel 10.

5.1    3. divisjon

3. divisjon består av en klasse for kvinner og en klasse for menn.
3. divisjon består av inntil 12 lag og det spilles dobbel serie. Det kan spilles to kamper samme dag med en times mellomrom (fra kampslutt).

Opprykk/nedrykk
Vinneren av 3. divisjon rykker opp til 2. divisjon.
Lag nr.12 rykker direkte ned.

Lag nr.11 spiller kvalifisering om å beholde plassen mot det nest høyest rangerte laget i 4. divisjon.

Antall lag som rykker ned kan påvirkes av nedrykk fra høyere divisjoner. Eventuelle endringer vil bli informert om i hvert enkelt tilfelle.

5.2   4. divisjon

4. divisjon består av en klasse for kvinner og en klasse for menn. Dersom antall påmeldte lag tilsier det kan en klasse deles inn i flere avdelinger. En avdeling kan ha inntil 12 lag. Det kan spilles to kamper samme dag med en times mellomrom (fra kampslutt).

Opprykk/nedrykk
Antall avdelinger i 4. divisjon vil påvirke antall lag som rykker direkte opp og/eller spiller kvalifisering. Opprykksretten begrenses til fire lag. Det er en (1) direkte opprykksplass til 3. divisjon. I tillegg spiller det nest høyeste rangerte laget kvalifisering om opprykk mot nr. 11 i 3. divisjon.

Lag som spiller rullestolhåndball meldes på i laveste divisjon, henholdsvis kvinner (K4) og menn (M3). Lagene spiller bare hjemmekampene i oppsettet (halv serie). Kampene teller ikke i tabellen etter sesongen.

5.3 Nye lag

Nye lag i divisjonsspillet starter i Regionens laveste divisjon.

5.4.  Aktivitetsserie for voksne

Det inviteres til aktivitetsserie for kvinner og menn.
Kampene settes opp som rundespill hvor flere lag møtes på samme dag. Alle lag spiller to kamper pr. arrangement. Arrangementene rullerer blant de påmeldte lagene, alle kan ikke regne med å få hjemmearrangement i løpet av sesongen. Det spilles inntil seks runder. Kamper kan ikke flyttes. Det settes ikke opp tabell. Kampoppsettet lages for hver runde og publiseres 14 dager før kamphelgen.

5.5 Tilrettelagt håndball – REMA1000 Hjerteligaen

REMA1000 Hjerteligaen er for alle som har en utviklingshemming. Jenter og gutter spiller på samme lag og det deles inn i aldersklasser ved behov.

Ved påmelding oppgis nivå, og lagene deles inn etter dette, så sant påmeldingen tilsier at det er formålstjenlig.

Kampene settes opp som rundespill hvor flere lag møtes på samme dag. Alle lag spiller normalt to kamper pr. arrangement. Arrangementene rullerer blant de påmeldte lagene, alle kan ikke regne med å få hjemmearrangement i løpet av sesongen. Det spilles inntil seks runder. Kamper kan ikke flyttes. Det settes ikke opp tabell. Alle deltakende lag premieres.

I REMA1000 Hjerteligaen er det arrangørklubb som hefter for dommerutgiftene.

5.6 Juniorklassen J/G 17-20

Det inviteres til juniorserie for jenter og gutter. Det inviteres til to nivåer i begge klassene.
Regionen forbeholder seg retten til å slå sammen nivåene ved behov.

Nivå 1 er et tilbud for lagene som deltar i Lerøyserien.
Nivå 2 er et tilbud til lagene som ikke deltar i Lerøyserien.

Det spilles det antallet serierunder som antallet påmeldte lag tilsier.

Spillere må ha fylt 16 år for å delta i juniorklassen.

5.7 Jenter 16

Det spilles serie med påmelding til Nivå 1 og 2. Lagene angir ved påmelding hvilket nivå laget vil spille på. Regionen forbeholder seg retten til å slå sammen nivåene om påmeldingen tilsier det.

5.7.1 J16 Nivå 1

J16 Nivå 1 består av inntil 10 lag.

Ved flere påmeldte lag enn 10 spilles det kvalifisering for deltakelse på dette nivået. Lagene som ikke kvalifiserer seg til Nivå 1 spiller på Nivå 2. En klubb kan ikke melde på flere enn to lag til Nivå 1.

Spilleberettigelse under kvalifisering til Nivå 1
Dersom en klubb melder på to lag til Nivå 1, kan en spiller kun delta på ett av klubbens lag under kvalifiseringen.

Trekking av lag fra Nivå 1
Dersom en klubb etter endt kvalifisering trekker laget fra Nivå 1, tilbys laget plass på lavere nivå. 

Utgiftsfordeling i kvalifisering
Hvis siste runde i kvalifiseringsspillet spilles som fellesarrangement benyttes fordeling av dommerutgifter på deltagende lag.

5.7.2 J16 Nivå 2

J16 Nivå 2 består av de lagene som har meldt seg på Nivå 2 eller som ikke har kvalifisert seg til Nivå 1. Det etableres det antallet avdelinger på Nivå 2 som gir en fornuftig inndeling utfra antall lag. 

5.8 Gutter 16

Det spilles serie med påmelding til Nivå 1 og 2. Lagene angir ved påmelding hvilket nivå laget vil spille på. Regionen forbeholder seg retten til å slå sammen nivåene om påmeldingen tilsier det.

5.8.1 G16 Nivå 1

G16 Nivå 1 består av inntil 10 lag.
Ved flere påmeldte lag enn 10 spilles det kvalifisering for deltakelse på dette nivået. Lagene som ikke kvalifiserer seg til Nivå 1 spiller på Nivå 2. En klubb kan ikke melde på flere enn to lag til Nivå 1.

Spilleberettigelse under kvalifisering til Nivå 1
Dersom en klubb melder på to lag til Nivå 1, kan en spiller kun delta på ett av klubbens lag under kvalifiseringen.

Trekking av lag fra Nivå 1
Dersom en klubb etter endt kvalifisering trekker laget fra Nivå 1, tilbys laget plass på lavere nivå. 

Utgiftsfordeling i kvalifisering
Hvis siste runde i kvalifiseringsspillet spilles som fellesarrangement benyttes fordeling av dommerutgifter på deltagende lag.

5.8.2 G16 Nivå 2

G16 Nivå 2 består av de lagene som har meldt seg på Nivå 2 eller som ikke har kvalifisert seg til Nivå 1. Det etableres det antallet avdelinger på Nivå 2 som gir en fornuftig inndeling utfra antall lag. 

Regionen forbeholder seg retten til å slå sammen nivåene om påmeldingen tilsier det.

5.9 Jenter 15

Det spilles serie med påmelding til Nivå 1 og 2. Lagene angir ved påmelding hvilket nivå laget vil spille på. Regionen forbeholder seg retten til å slå sammen nivåene om påmeldingen tilsier det.

5.9.1 J15 Nivå 1

J15 Nivå 1 består av inntil 10 lag.

Ved flere påmeldte lag enn 10 spilles det kvalifisering for deltakelse på dette nivået. Lagene som ikke kvalifiserer seg til Nivå 1 spiller på Nivå 2. En klubb kan ikke melde på flere enn to lag til Nivå 1.

Spilleberettigelse under kvalifisering til Nivå 1
Dersom en klubb melder på to lag til Nivå 1, kan en spiller kun delta på ett av klubbens lag under kvalifiseringen.

Trekking av lag fra Nivå 1
Dersom en klubb etter endt kvalifisering trekker laget fra Nivå 1, tilbys laget plass på lavere nivå. 

Utgiftsfordeling i kvalifisering
Hvis siste runde i kvalifiseringsspillet spilles som fellesarrangement benyttes fordeling av dommerutgifter på deltagende lag.

5.9.2 J15 Nivå 2

J15 Nivå 2 består av de lagene som har meldt seg på Nivå 2 eller som ikke har kvalifisert seg til Nivå 1. Det etableres det antallet avdelinger på Nivå 2 som gir en fornuftig inndeling utfra antall lag. 

5.10. Jenter 14

Det spilles serie med påmelding til Nivå 1 og 2. Lagene angir ved påmelding hvilket nivå laget vil spille på. Regionen forbeholder seg retten til å slå sammen nivåene om påmeldingen tilsier det.

5.10.1 J14 Nivå 1

J14 Nivå 1 består av inntil 10 lag.

Ved flere påmeldte lag enn 10 til Nivå 1 spilles det kvalifisering for deltakelse på dette nivået. Lag som ikke kvalifiserer seg til Nivå 1 spiller på Nivå 2. En klubb kan ikke melde på flere enn to lag til Nivå 1.

Spilleberettigelse under kvalifisering til Nivå 1
Dersom en klubb melder på to lag til Nivå 1, kan en spiller kun delta på ett av klubbens lag under kvalifiseringen.

Trekking av lag fra Nivå 1
Dersom en klubb etter endt kvalifisering trekker laget fra Nivå 1, tilbys laget plass på lavere nivå. 

Utgiftsfordeling i kvalifisering
Hvis siste runde i kvalifiseringsspillet spilles som fellesarrangement benyttes fordeling av dommerutgifter på deltagende lag.

5.10.2 J14 Nivå 2

J14 Nivå 2 består av de lagene som har meldt seg på Nivå 2 eller som ikke har kvalifisert seg til Nivå 1. Det etableres det antallet avdelinger på Nivå 2 som gir en fornuftig inndeling utfra antall lag. 

5.11 Gutter 14

Det spilles serie med påmelding til Nivå 1 og 2. Lagene angir ved påmelding hvilket nivå laget vil spille på. Regionen forbeholder seg retten til å slå sammen nivåene om påmeldingen tilsier det.

5.11.1 G14 Nivå 1

G14 Nivå 1 består av inntil 10 lag.

Ved flere påmeldte lag enn 10 til Nivå 1 spilles det kvalifisering for deltakelse på dette nivået. Lag som ikke kvalifiserer seg til Nivå 1 spiller på Nivå 2. En klubb kan ikke melde på flere enn to lag til Nivå 1.

Spilleberettigelse under kvalifisering til Nivå 1
Dersom en klubb melder på to lag til Nivå 1, kan en spiller kun delta på ett av klubbens lag under kvalifiseringen.

Trekking av lag fra Nivå 1
Dersom en klubb etter endt kvalifisering trekker laget fra Nivå 1, tilbys laget plass på lavere nivå. 

Utgiftsfordeling i kvalifisering
Hvis siste runde i kvalifiseringsspillet spilles som fellesarrangement benyttes fordeling av dommerutgifter på deltagende lag.

5.11.2 G14 Nivå 2

G14 Nivå 2 består av de lagene som har meldt seg på Nivå 2 eller som ikke har kvalifisert seg til Nivå 1.   
Det etableres det antallet avdelinger på Nivå 2 som gir en fornuftig inndeling utfra antall lag. 

5.12 Jenter 13

Det spilles serie med påmelding til Nivå 1 og 2. Lagene angir ved påmelding hvilket nivå laget vil spille på. Regionen forbeholder seg retten til å slå sammen nivåene om påmeldingen tilsier det.

5.12.1 J13 Nivå 1

J13 Nivå 1 vil være inndelt i det antallet avdelinger som påmeldte lag gir grunnlag for. En klubb kan ikke melde på flere enn to lag til Nivå 1.

Antallet lag pr. avdeling i Nivå 1 er maks 10 lag. Ved flere enn 10 påmeldte lag deles lagene inn i avdelinger etter geografi. Det legges opp til å redusere antallet kamphelger ved å sette opp doble kamper.

5.12.2 J13 Nivå 2

J13 Nivå 2 vil fram til 15. desember være delt i det antallet avdelinger påmeldingen tilsier. Avdelingene er geografisk inndelt. Det spilles enkel serie.
Etter enkel serie deles lagene i avdelinger etter plassering på innledende tabell. Det lages nytt serieoppsett for resten av sesongen og det spilles enkel serie.

Det legges opp til å redusere antallet kamphelger ved å sette opp doble kamper.

5.13     Gutter 13

Det spilles serie med påmelding til Nivå 1 og 2. Lagene angir ved påmelding hvilket nivå laget vil spille på. Regionen forbeholder seg retten til å slå sammen klassene G13 og G14 om påmeldingen tilsier det. Regionen forbeholder seg også retten til å slå sammen nivåene i G13 om påmeldingen tilsier det.

5.13.1 G13 Nivå 1

G13 Nivå 1 vil være inndelt i det antallet avdelinger som påmeldte lag gir grunnlag for. En klubb kan ikke melde på flere enn to lag til Nivå 1.

Antallet lag pr avdeling i Nivå 1 er maks 10 lag. Ved flere enn 10 påmeldte lag deles lagene inn i avdelinger etter geografi. Det legges opp til å redusere antallet kamphelger ved å sette opp doble kamper.

5.13.2 G13 Nivå 2

G13 Nivå 2 vil fram til 15. desember være delt i det antallet avdelinger påmeldingen tilsier. Avdelingene er geografisk inndelt. Det spilles enkel serie.
Etter enkel serie deles lagene i avdelinger etter plassering på innledende tabell. Det lages nytt serieoppsett for resten av sesongen og det spilles enkel serie.

Det legges opp til å redusere antallet kamphelger ved å sette opp doble kamper.

Temaserien spilles i klassene J/G 12, 13 og 14. Regionen forbeholder seg retten til å slå sammen klasser om påmeldingen tilsier det.
Terminlisten for Temaserien offentliggjøres før sommeren.

Det er ikke mulig å omberamme kamper i Temaserien.

Temaserien er ikke et ekstra kamptilbud, men et utviklingstiltak for trenere, spillere og dommere ved siden av Aktivitetsserien/Regionserien. Målet med Temaserien er å fremme de ulike fasene i håndballspillet ut ifra fasehjulet. Det innebærer at det spilles etter et bestemt tema i hver runde.
Det benyttes fortrinnsvis unge dommere som får veiledning.

I J/G 12 spilles det tre runder, i J/G 13 spilles det fire runder og i J/G 14 spilles det tre runder.

Påmeldingsfrist: 1. mai
Trekkefrist: 10. august
Trekkingsgebyr, se reglementet kapittel 17 (påmeldingsavgiften blir ikke refundert ved trekking av lag).

Det er fri omberamming av regionseriekamper som havner på samme dag som Temaserierundene.

Antall lag som får plass i hver klasse:
12 år:
20 lag i jenter
10 lag i gutter

13 år:
20 lag i jenter
10 lag i gutter

14 år:
20 lag i jenter
10 lag i gutter


Det spilles kamper en dag, enten fredag, lørdag eller søndag.

Krav til klubb og hovedtrener for de lagene som får plass i Temaserien:
• Klubben må kunne ha mulighet til å avse treningstid fredag til kamper (4 timer)
• Hovedtrener forplikter seg til å delta på webinar før oppstart av Temaserien
• Fair Play-vert skal være i hallen

Påmeldingsavgiften inkluderer webinar for trenere, kamper, halleie, dommerutgifter, dommerutvikler, temaveileder og premiering.

6.1 Dommere

Regionen setter opp dommere til kampene i Temaserien. Dommerne legger inn dommerregning i TA/Idrettsoppgjør. Arrangørene får refundert dommerutgiftene av Regionen etter innsendt faktura.

 

7.1 Regionmesterskap

Regionmesterskap i Beachhåndball arrangeres 5.-7. juni 2026.

Klasseinndeling:

klasser beach.png
Inndelingen i aldersklasser er som for inneværende sesong (2025-26).
Vi tar forbehold om nok lag påmeldt til å gjennomføre klassene. Det må minimum være 4 lag påmeldt for at klassen skal gjennomføres.

Påmelding skjer i TA fra 1. mars 2026. Påmeldingsfrist er 10. mai 2026.
Det er klubbleder som melder på lagene.

7.2 Mini Beachhåndball

Mini Beachhåndball arrangeres 5.-7. juni 2026.

Klasseinndeling:

klasser mini beachhåndball.png

Inndelingen i aldersklasser er som for inneværende sesong (2025-26).
Vi tar forbehold om nok lag påmeldt til å gjennomføre klassene. Det må minimum være 4 lag påmeldt for at klassen skal gjennomføres.

Påmelding skjer i TA fra 1. mars 2026. Påmeldingsfrist er 10. mai 2026.
Det er klubbleder som melder på lagene.

7.3 Beachserien 

Det gjennomføres inntil tre serierunder i perioden mai-juni 2026.

klasser beachserien.png
Påmelding skjer i TA fra 1. mars 2026. Påmeldingsfrist er 10. mai 2026.
Det er klubbleder som melder på lagene.

Det registreres resultater, men det settes ikke opp tabell og det er ingen premiering.

Lagene må ved påmelding oppgi hvilken bane som er deres hjemmebane og ha avtale om bruk av denne for kampavvikling. Lagene skaffer selv dommere til beachserien.I tillegg må lagene melde på Beachhåndballdommere.

Klubben er ansvarlig for gjennomføring av tildelt arrangement.
Dommerutgiftene fordeles på de lagene som deltar i Beachserien.

8.1 Dommerpåmelding

Klubben melder på klubbens aktive dommere og dommerutviklere innen 1. mai. For at påmeldingen av dommere skal bli godkjent må klubben ha en dommerkontakt med funksjonskode 119 registrert i SportsAdmin (SA). Dommerkontakten bistår Regionens dommeransvarlig med sammensetning av dommerpar og ved dommerforfall. Det er dommerkontakten som melder på klubbens dommere og dommerutviklere.

Dommerkontakten har ansvar for at dommeroppsettet i 11- og 12 årsklassene legges inn i TA minst 3 dager før hver spillerunde. Klubber som ikke legger inn dommeroppsettet i TA vil bli ilagt et gebyr i henhold til reglementets kapittel 17.

8.2 Dommerkvote

Klubbene må stille med aktive dommere i forhold til antall påmeldte lag i Turneringsadmin (TA) i seriene fra og med 12 år til og med 3. divisjon etter følgende tabell:

Dommerkvoter.png

I kvoteberegningen teller aktiv Dommerkontakt tilsvarende 1 dommer. Det samme gjør aktive og godkjente Dommerutviklere med gjennomført DU1-kurs.

Klubber som ikke fyller opp dommerkvoten i forhold til tabellen ovenfor, vil bli ilagt et gebyr i henhold til reglementets kapittel 17. Gebyret beregnes etter sluttført serie, senest 1. mai.

8.3 Dommerutviklingsavgift

Klubber som deltar med lag i Regionens seriespill, gjelder alle divisjoner og klassene fra og med 11 år, betaler en dommerutviklingsavgift. Avgiften brukes til dommerutvikling i Regionen og faktureres klubbene ved sesongstart.

For sesongen 2025/26 består avgiften av en fast grunnsum på kr. 2 300 pr. klubb, samt kr. 1 150 pr. dommer etter følgende tabell i forhold til antall påmeldte lag i Turneringsadmin (TA):

dommerutviklingsavgift.png

8.4 Krav til dommer

Påmeldte dommere må ha godkjent dommer 1-kurs og ha fylt 15 år. Hver dommer må dømme minst 15 seriekamper i klassene fra og med 12 år i løpet av sesongen for å bli regnet som aktiv og telle på dommerkvoten.

Dommer må være medlem av den klubben som melder på dommeren og løse lisens i henhold til «Reglement for lisens og deltagerberettigelse i NHF» §3 og §4.

Dommer kan ha inntil to anti-lag registrert i TA. Anti-lagene legges inn før sesongstart.

Påmeldte dommere må møte på dommersamlinger og andre utviklingstiltak i regi av Regionen.

Dersom dommer ikke møter til oppsatt kamp, kan klubben dommeren tilhører bli ilagt gebyr i henhold til kapittel 17.

8.5 Dommere i barnehåndballen

I barnehåndballen (klassene 6-12 år) er det arrangerende klubb som står for dommeroppsettet.

Dommere som dømmer i 11-årsklassene bør ha gjennomført dommer 1-kurs.
Dommere som dømmer i 12-årsklassene skal ha gjennomført dommer 1-kurs.

8.6 Dommergodtgjørelse

Dommerhonoraret for kamper i Regionserien fastsettes for hver sesong og legges inn i TA. Honorarene publiseres på Regionens sider på handball.no. Diett- og kjøregodtgjørelsen følger statens satser for trekkfrie godtgjørelser.

Dommer har krav på kamphonoraret og eventuell kjøregodtgjørelse dersom lag ikke møter til kamp uten å varsle dommerne. Utgiftene belastes i sin helhet klubben til laget som ikke har møtt. For å få utbetalt kamphonoraret for ikke-spilt kamp, må kontaktinfo (mobilnummeret) være tilgjengelig og dommer må ha vært mulig å få tak i. Dommer kan selv åpne for visning av kontaktinfo, eller sjekke status på visning via MinIdrett.

Dommer har krav på et honorar på kr. 275 pr. kamp dersom en kamp flyttes og utløser gebyr, eller avgjøres med walk over, mindre enn 48 timer før terminfestet kampstart. Honoraret belastes i sin helhet klubben til det laget som har forårsaket flyttingen eller gitt w.o.

8.7 Retningslinjer for utbetaling

8.7.1 Barnehåndballen

For kamper i barnehåndballen 6-12 år er det arrangerende klubb som står for, og utbetaler godtgjørelsen til dommer. Dommere som er registrert og påmeldt til sesongen gjennom TA, kan sende regning via TA/Idrettsoppgjør.

Det skal ikke sendes regning til gjestende klubber for dette i etterkant. Utgiftene fordeler seg om lag likt klubbene imellom i løpet av sesongen utfra fordeling av arrangementene.

8.7.2 Regionserien

For kamper i Regionserien er det arrangerende klubb som utbetaler godtgjørelsen til dommer. Klubben ved leder, eller kampansvarlig i klubb med tildelt funksjon i SA, godkjenner regning i TA/Idrettsoppgjør. Dommerregningen utbetales innen 10 dager etter at dommerens krav er registrert. Regionen anbefaler at klubbene gjør dette etter hver kamphelg.

Dommere som ikke får utbetalt oppgjøret innen fristen, tar kontakt med Regionen som purrer klubb. Klubber som betaler for sent vil bli ilagt gebyr i henhold til reglementets kapittel 17.

Aldersgrensene gjelder for hele sesongen 2025/26, også for serie og turneringer som tilhører sesongen 2025/26, selv om første kamp spilles etter 1. januar 2026.

klasser-antall spillere - spilletid.png

En klubb kan stille med flere lag i hver klasse, dog kun i henhold til reglementet for klassen det gjelder.

10.2 Spilleberettigelse pr dag og periodebegrensninger

Spillere som spiller flere kamper og på flere lag samme dag må følge reglene i reglementet for lisens og deltakerberettigelse.

Det er viktig å merke seg følgende:

En spiller kan delta på maks 3 kamper (med full spilletid) pr dag.

I barnehåndballen må det være minimum en kamps pause mellom kampene.

I Regionserien må det være minimum 1 time mellom kamp 1 og 2, og minimum 2 timer mellom kamp nr. 2 og 3.

En spiller i Regionserien kan delta i maks 4 kamper pr uke og inntil 10 kamper pr måned.

Les alt om spilleberettigelse her: 
§18, 19 og 20 i Lisens- og deltakerberettigelse.

10.3 Klubbtilhørighet

Alle må være medlem i klubben de representerer for å spille håndballkamper. I barnehåndballen er man gjennom klubbmedlemskap forsikret via barneidrettsforsikringen til NIF.

Fra og med lisenspliktig alder (det året du fyller 13) må spilleren være tilknyttet den klubben hen deltar for som spiller. Dette i henhold til «Reglementet for Lisens- og deltagerberettigelse §3».

En spiller med spillertilhørighet i annen klubb må melde overgang og denne må godkjennes før en spiller første kamp for klubben.

Alle som har lisens, har tilhørighet i en klubb. Det er klubbens ansvar å sjekke at spillerne har riktig klubbtilhørighet. Spilleren søker overgang i MinIdrett.

10.4 Lisens

Fra 1. januar det året en fyller 13 år må lisens være betalt.
Klubben er ansvarlig for å generere lisens for nye lisensbetalere.

Lisenspliktig person som ikke har betalt lisens kan ilegges gebyr. Gebyret sendes til klubben.

Spillere som deltar i Tilrettelagt håndball eller parahåndball (rullestolhåndball), har lisens/forsikringsordning via NHF. Navn og f.dato på spillerne MÅ være meldt inn til regionen på oppgitt skjema for at forsikringen skal være gyldig.

10.5 Antilag i Regionserien

Antilag vil si at to definerte lag ikke skal ha kamper på samme dag/tidspunkt. Samtlige påmeldte lag i Regionserien kan velge ett antilag. 

Antilag skal kun meldes til Regionen med bakgrunn i spillersituasjonen, ikke trenere som trener flere lag. Antilag skal meldes inn til Regionen ved påmelding i TA.


Eksempel 1
Jenter junior kan ikke spille når klubbens kvinner 4. divisjonslag spiller.

Eksempel 2
J16 Nivå 1 kan ikke spille når klubbens J 16 Nivå 2 spiller.

 

 

11.1 Trekking før 10. august

Klubben hefter for første del av deltakeravgiften (dvs. 50 %) ved trekking av et lag fram til denne dato. Dette gjelder alle klasser med påmeldingsfrist 1. mai.

11.2 Trekking etter 10. august

Klubben hefter for full deltakeravgift for lag som trekkes etter 10. august. Dette gjelder alle klasser med påmeldingsfrist 1. mai.

11.2.1 

Regionserien
Klubber som trekker aldersbestemte lag eller seniorlag etter 10. august ilegges et gebyr.  

Temaserien
Klubber som trekker lag etter 10. august ilegges et gebyr.

Aktivitetsserien kvinner og menn
Klubber som trekker laget etter at kampoppsettet er offentliggjort, ilegges et gebyr. 

Aktivitetsserien J/G 11 og 12
Klubber som trekker lag etter at seriespillet er i gang ilegges et gebyr.

Aktivitetsserien J/G 9 og 10
Klubber som trekker lag fra serien etter påmeldingsfristen, hefter for deltakeravgift og ilegges et gebyr.

Intersport 4’er J/G 6, 7 og 8
Klubber som trekker lag fra i Intersport 4’er J/G 6-8 etter påmeldingsfristen, hefter for deltakeravgift.

Lag i Intersport 4’er håndball J/G 6-8 og Aktivitetsserien J/G 9-12 som ikke møter/trekkes fra et enkeltarrangement ilegges et gebyr, se kapittel 17.

RM Beachhåndball, Mini Beachhåndball og Beachserien
Klubber som trekker lag etter at kampoppsettet er offentliggjort, hefter for deltakeravgift og ilegges et gebyr.

Regionen kan gi dispensasjon når klubben kan vise til at dette vil gi økt aktivitet, enten ved at klubben da kan gi et sportslig tilbud til en enkeltspiller eller for at klubben skal ha mulighet til å stille lag i serien. Dispensasjoner skal brukes med fornuft og kan trekkes tilbake ved misbruk i forhold til intensjonen med ordningen. Laget skal ta med dispensasjonsbeviset til alle kamper og vise det uoppfordret til dommere, motstandere og sekretariat, slik at eventuelle misforståelser ikke oppstår.

Dispensasjonen gjelder for kamper som arrangeres av Region Innlandet. For kamper i nasjonale tilbud, andre regioner, turneringer og lignende må det søkes særskilt til det organisasjonsledd som administrerer tilbudet. Dette betyr at en dispensasjon gitt av Region Innlandet ikke kan benyttes i for eksempel Bringserien J/G eller Lerøyserien J/G.

  • Klubbene kan søke om dispensasjon fra aldersbestemmelsene for spillere som er opptil ett år for gammel.
  • Lag som har benyttet flere dispensasjonsspillere enn tillatt i en og samme kamp, kan miste retten til videre deltakelse i konkurransen.
  • Dersom lag med innvilget dispensasjon trekkes fra serien, annulleres dispensasjonen. Klubben må da søke om dispensasjon fra aldersbestemmelsene på nytt.

Søknader registreres elektronisk i TA. Søker skal i forkant innhente samtykke fra foreldrene før søknaden sendes inn. I søknaden må det redegjøres for det øvrige tilbud i egen klubb/nærliggende klubb, eventuelt om det ikke er grunnlag for å stille lag på grunn av for få spillere. Det må også framgå om klubben har vurdert å flytte opp spillere på lag fra lavere alderstrinn.

Søknad må være mottatt Regionkontoret tre (3) virkedager før aktuell kampdato. Søknader som kommer til Regionkontoret senere en 3-dagersfristen, vil bli ilagt et gebyr.

Det tillates dispensasjoner for de ulike klassene slik:
Dispensasjoner.png

Det antallet spillere som er tillatt på dispensasjon kan være på banen samtidig.

En klubb med flere spillere på dispensasjon enn det som er i henhold til regelverket kan ikke delta i sluttspill. Laget kan heller ikke ha flere spillere enn det tillatte antallet på rullerende disp.
Laget blir tatt ut av tabellen ved sesongslutt, men lagets kamper teller for de andre lagene. Laget etter på tabellen rykker opp en plass.

En klubb kan stille med blandede lag i regionale serier uten at dette er søknadspliktig innenfor følgende retningslinjer:

  • 4’er håndball (6-8 år) - tillatt med inntil 2 spillere av det motsatte kjønn
  • 5’er håndball (9-10 år) - tillatt med inntil 2 spillere av det motsatte kjønn
  • 6’er håndball (11-12 år) - tillatt med inntil 2 jenter på guttelag, inntil 2 gutter på jentelag etter godkjent søknad
  • 7’er håndball (ungdomshåndballen) - vurderes etter søknad

I tilfeller rundt kjønnsidentitet er det tillatt med deltakelse i den kjønnskategorien personen selv identifiserer seg som. Regionen skal informeres i forkant av deltakelse.

Andre søknader vurderes ut fra spillerens tilbud og lagets behov.
Dette gjelder i regionale kamper i ungdomshåndballen.

I juniorserien kan jenter tillates på guttelag etter søknad til Regionen.

14.1 Søknad om omberamming med gebyr

Søknad om å omberamme en kamp registreres elektronisk i TA (TurneringsAdmin).
Bruksanvisning for omberamming i TA finnes på vår hjemmeside.

Klubbene skal søke om omberamming i hvert enkelt tilfelle. Motstander og hall skal kontaktes for å avtale ny kampdato. Avtalt dato og klokkeslett må oppgis i søknaden. 

Kamper som omberammes bør spilles innen 14 dager før eller etter terminfestet dato.

Følgende gebyr gjelder for omberamming:

  • Innen 10 dager før kamp: Kr 1 000

Kamper kan ikke omberammes 9-0 dager før kamptidspunktet. Laget som ikke stiller regnes i slike tilfeller som ikke møtt til kamp, gebyr ilegges og motstanderen vinner på walk over.

Dette gjelder ikke ved akutt sykdom og ved akutte skader som dokumenteres (kapittel 14.2).

Kamp som er utsatt og ikke er spilt innen siste dato for Serieperiode, vil bli satt til 0-0 og seier på WO for det laget som ikke utsatte kampen. Laget som utsatte kampen vil være det tapende laget, og blir fakturert for "Ikke møtt".

14.2 Årsaker som gir grunn for omberamming uten gebyr

Pålagte aktiviteter
Deltakelse i pålagt leirskoleopphold, konfirmasjonsforberedelser og skoleaktivitet* når minst to (2) av de faste spillerne på laget er involvert. Bekreftelse fra skole, prest eller annen ansvarlig arrangør, må vedlegges søknaden. (* skidag når denne er lagt til helg, skoleturer). Omberamming må være søkt om innen ti (10) dager før kampen er terminfestet for å unngå gebyr.

Representasjon/spillerutvikling
Et lag kan etter skriftlig søknad få omberammet kamp hvis laget eller minst to (2) av dets spillere er forhindret fra å spille grunnet deltagelse i kamp/samling berammet av NHF.

Frist for å omberamme kamper grunnet Bring og Lerøy er senest 10 dager før kampen spilles.

Akutt sykdom og skader
Minimum tre (3) av de spillere som tidligere er brukt på laget er dokumentert akutt syke eller har akutte skader.

Dokumentasjon skal sendes Regionen senest fem (5) virkedager etter at kampen skulle ha vært avviklet. Gjøres ikke dette anses kampen for tapt og motstander tilkjennes seier på walk over.

Dokumentasjon av sykdom skal minimum være skriftlig bekreftelse fra foreldre/foresatte med underskrift. Akutte skader skal være bekreftet med dato for når skaden skjedde av behandlende lege/fysioterapeut.

Ferdigprodusert skriv fra klubben er ikke gyldig. For spillere som er over myndighetsalder kreves egenmelding.

Lag som er involvert i utsettelse av kamp skal sammen finne ny dato innen 10 dager etter at kampen ble utsatt. Om lagene ikke finner ny tid sammen innen denne fristen, berammes kampen av kampens myndighet.

14.3 Ikke møtt til kamp

Hvis et lag ikke kan møte til kamp på kort varsel gjelder følgende:

  • Laget skal selv underrette ansvarlig leder hos motstanderens lag, arrangøren og begge dommerne. Motstander bør i slike tilfeller be om navn på den som gir beskjeden for å sikre at beskjed er gitt av ansvarlig leder for laget.

  • Etter at alle partene er underrettet sendes skriftlig bekreftelse umiddelbart til Regionkontoret pr. e-post. Dette gjelder også om situasjonen oppstår utenfor kontortiden.

Klubben til laget som ikke møter til kamp, om det ikke er gyldig forfall, ilegges gebyr for «ikke møtt til kamp», se kapittel 17.

15.1 Prestasjons- og partnerklubbsamarbeid

Klubber som ønsker å inngå prestasjons- og partnerklubbsamarbeid må gjøre dette innen fristen 1. mai, og være oppmerksom på reglene. Ordningen med prestasjons- og partnerklubb-samarbeid forutsetter at det søkes innen fastsatt frist, og det er kun leder i klubb som kan opprette og signere søknaden.

Når klubben skal søke om samarbeid med andre klubber, både for samarbeidsformen Partner-klubbsamarbeid og for Sammensatte lag, skal det brukes digitalt søknadsskjema. Dette skjemaet finnes i TA. 

Se ellers NHFs reglement for klubbsamarbeid

15.2 Sammensatte lag

Sammensatte lag er en samarbeidsform som har til hensikt å sikre opprettholdelse av et aktivitetstilbud der en klubb alene ikke har spillergrunnlag til å danne et lag. Regionstyret kan etter retningslinjer fastsatt av Forbundsstyret godkjenne at to eller flere klubber spiller med sammensatte lag. Godkjenningen gjelder for en sesong og kan ikke avbrytes. Søknad om godkjennelse må være undertegnet av de klubbene som skal avgi spillere til laget. Søknaden skal være godkjent av alle parter før første seriekamp.

I søknaden må det argumenteres for at samarbeidet er nødvendig for å gi et sportslig tilbud.
Av søknaden må det fremgå hvilken av de samarbeidende klubbene som skal være ansvarlig for laget i henhold til NHFs lov, kamp- og konkurransereglement samt Protest og disiplinærreglement. Likeledes skal det i søknaden klargjøres hvilken av de samarbeidende klubbene som skal beholde rettighetene i seriesystemet dersom samarbeidet opphører.

Sammensatte lag har de samme rettighetene som rene lag hva angår rett til opp- og nedrykk, mesterskap og lignende innenfor Region Innlandets ansvarsområde. Spillere som deltar på sammensatte lag, kan samtidig spille på sine respektive klubbers lag i andre klasser. 

For sammensatte lag gjelder egne regler i NHFs serier, bl.a. Bringserien og Lerøyserien.

I alle serier blir klubben fakturert for 50 % av deltakeravgiften ved påmelding og fakturaen må betales ved forfall for at påmeldingen skal bli godkjent.

 Deltakeravgiftene i de ulike klassene:

Deltakeravgifter.png

 

gebyrer.png