Påmelding Trener 2
Vi har gleden av å meddele at vi skal kjøre i gang en full Trener 2 rekke i 2018.
Trener 2 nivå består av 20 moduler, innhold i hver enkelt modul kan du lese mer om nederst på siden.
NB! Det er nå satt en frist for påmelding til hele kursforløpet. Siste frist for påmelding er Søndag 18. Februar.
Vi legger opp til en blanding av kveldsmoduler, e-læring, arbeidskrav og samlingshelger. Vi har også planlagt en heidundrandes avslutning på kurset med tilbud om tur til EM for kvinner 2018 i Frankrike. Det vil være et valgfritt tilbud for de som ønsker å reise til EM og få muligheten til å ta moduler, mens man ser håndballkamper i verdensklasse .
Hvordan gjennomføres de ulike delene av kurset?
Alle modulene på Trener 2 har en normert varighet på 4 skoletimer. Den generelle studieplanen for Trener 2 kan du lese mer om her. For at man ikke skal være nødt til å reise langt hver gang for å delta på 20 kveldsmoduler har vi lagt opp til en kombinasjon av flere varianter på kursrekken som vi nå skal starte.
Kveldsmoduler
En kveldsmodul har en varighet på 4 skoletimer og kommer til å bli gjennomført på ukedager. Vi har som mål å gjennomføre minst 1 kurskveld i hvert fylke for modulene dette gjelder. Vi tar kun forbehold om antall påmeldte for hvor mange steder vi kjører kveldsmodulene.
Samlingshelger
Det er lagt opp til flere helger hvor kursdeltagerne samles ett sted og gjennomfører 3 moduler fra fredag til lørdag. Overnatting på disse samlingene er inkludert i prisen.
EM
Dette vil være et valgfritt tilbud, med ekstra kostnad. Her får du 4 dagers tur til EM i Frankrike. Turen inkluderer blant annet:
- Reise og opphold (reiser som gruppe med Escape Travel)
- Billetter til 2 av Norges kamper i innledende gruppespill.
- Gjennomføring av 3 moduler på turen under ledelse av to instruktører fra NHF Innlandet.
- 1 Felles middag.
Vi tar forbehold om antall deltagere på turen. Vi må ha minst 10 stykker for at dette alternativet blir aktuelt.
Arbeidskrav/ E-læring
Arbeidskravs moduler og e-læring kan gjennomføres hjemmefra. Her vil du få et angitt tidsrom til å gjennomføre modulene.
Eksamen og Praksis
Begge deler gjennomføres etter NHF´s felles retningslinjer. Dette kan du lese mer om i kursplanen.
Påmelding
Påmeldingsskjema for hele Trener 2 forløpet 2018, finner du ved å trykke her
Påmelding gjøres via et spørreskjema. Det er viktig at påmelding er avklart med klubb, da NHF Innlandet fakturerer alt til klubben. Du kan velge 3 ulike alternativer for påmelding:
- Hele kursforløpet (20 moduler) - Med reise til EM
- Hele kursforløpet (20 moduler) - Uten reise til EM
- Enkeltmoduler/ shopping av moduler. - Her garanterer vi ikke plass på alle moduler. De som melder seg på hele forløpet prioriteres først. Shopping av moduler inkluderer ikke overnatting på helgesamlinger.
Spørsmål vedrørende påmelding kan rettes til trenerutviklingsansvarlig:
bertinefretheim.neverdal@handball.no
Priser
Hele kursforløpet, med tur til EM kr. 24.000,- (Dette er inkludert 3 moduler!)
Hele kursforløpet, uten tur til EM, kr 13.500,-
Enkeltmoduler/ Shopping, kr 555,- per modul
Enkeltmoduler/ shopping av moduler vil du kunne gjøre på siden "trenerkurs i Innlandet". Det vil også bli lagt direktelenker nederst i denne artikkelen etterhvert som enkeltmoduler settes opp.
NB! Påmelding er bindende, alle moduler faktureres klubb
PROGRAM - NB! Kan forekomme endringer
Modul |
Gjennomføring |
Sted |
Dato |
Modul 1 - Treningsplanlegging for uke-, periode og årsplan |
Kveldsmodul |
Boligpartner Arena Campus Arena Gjøvik |
6. mars
28. februar |
Modul 8 - Håndballskader og Teiping |
Kveldsmodul |
Kjøres minst 4 steder |
Mer info kommer |
Modul 7 - Ledelse og Instruktsjon |
Kveldsmodul |
Boligpartner Arena Campus Arena Gjøvik |
13. mars
14. mars |
Modul 2 - Fysisk trening - utholdenhet |
Helgesamling |
Grue |
6.-7. april |
Modul 11 - Bakspillerteknikk |
Helgesamling |
Lillehammer |
22. - 23. juni |
Modul 17 - Kosthold og doping |
Arbeidskrav/ E-læring |
|
Gjennomføres innen 01.09.2018 |
Modul 5 - Nedgruppert forsvar |
Helgesamling |
Planlagt Gjøvik
|
En av de to siste helgene i September (fre-lør) |
Modul 6 - Utgruppert forsvar |
Helg - kun Lørdag |
Lillehammer |
27. oktober. |
Modul 19 - Lagledelsen |
Helg/ tur |
Frankrike Alternativ kommer |
30. November - 4. Desember |
Eksamen |
Mer informasjon kommer |
|
Desember 2018 - Januar 2019 |
Modul 1
Påmeldingen er nå åpen, du finner den her
Modul 7
Påmeldingen er nå åpen, du finner den her.
Modul 8
Side for mer info og påmelding finner du ved å trykke her
Modul 2, 3 og 4
Side for mer info og påmelding finner du ved å trykke her
Hovedmål
Målet med Trener 2 er å gjøre treneren i stand til å:
Ha en helhetlig forståelse av treningsprosessen og ivareta utøvernes behov i et sosialt, spennende og trygt miljø.
Fokusområder
Deltaker- og utviklingsfokus.
Minimumsvarighet
75 timer undervisning, fordelt mellom teoretisk og praktisk undervisning med kurslærer (e-læring kan inngå).
NHF bestemmer denne fordelingen.
Praksiskrav
På Trener 2 skal det gjennomføres minimum 75 timer praksis underveis i utdanningen eller i etterkant uansett om man går videre til Trener 3 eller ikke
NHF sine regler for dokumentasjon og evaluering gjelder.
Målgruppe
Trenere som ønsker å utvikle seg selv og utøverne videre.
Deltakere
Maks 20 deltakere pr instruktør
Opptakskrav
For å ta Trener 2 kreves det at man er autorisert Trener 1 i håndball og det forutsettes at man fungerer aktivt som trener.
Vurdering
Deltakere skal ha oppnådd de kompetansekrav som stilles.
Vurderingsform: bestått / ikke bestått
Autorisasjon som Trener 2
Autorisasjon kan gis når en trener har:
Tilfredstilt kompetansekravene som er satt.
Deltatt på minimum 80 % av undervisningen, det vil si 80% på hver modul.
Bestått eksamen:
- Skriftlig hjemmeoppgave
- Teoretisk del
- Planlegge praksisøkt
- Gjennomføre planlagt praksisøkt
- Muntlig høring i etterkant av praksisøkt
- Gjennomført obligatorisk praksis.
- NHF autoriserer.
- Autorisasjonen vil være synlig på din idrettCV når du logger deg på Min idrett
Kursmateriell
NHF har ansvar for alt kursmateriell.
Etterutdanning (EU)
NHF har ansvar for EU.
Kurslærere
NHF har ansvar for alle kurslærere.
For å være kurslærer på Trener 2 må kurslæreren ha idrettsfaglig høgskoleutdanning eller annen relevant kompetanse.
Kursarrangør
NHF er ansvarlige for kurs og gjennomføring av disse.
Organisering
NHF ansvarer for organisering av kurs.
Alle kurs kan settes samme av mindre enheter/moduler.
Økonomi
NHF bestemmer kursavgiften.
Mål
Kunnskapsmål
- Kunne skille mellom ulike typer motivasjon og hvordan disse spiller inn på den enkelte utøver.
- Kunne forskjellen på de ulike lederstilene – hva disse vektlegger og hvordan disse påvirker motivasjonen til utøverne.
- Skal ha en forståelse for hva «coachende samtaler» innebærer og hva som menes med effektiv kommunikasjon og effektiv lytting.
- Kunne beskrive hva en effektiv coachende trener er.
- Forståelse for coachende prosesser og målsetting i lag, grupper og team.
Ferdighetsmål
- Kan bruke en coachende tilnærming og coachende verktøy til spiller- og lagutvikling
- Kunne lytte fokusert for å sikre forståelse av gitt situasjon og skape relasjon
- Kunne stille virkningsfulle spørsmål til utøveren som støtter læring og fremmer åpenhet
- Forstå balansen mellom lederstilene
- Forstå balansen mellom indre og ytre motivasjon
Arbeidsformer
Tid: 180 min + avslutning (4 timer)
Gjennomføring: Teori i klasserom - kan gjennomføres digitalt
Oppgaver: Individuelt og gruppearbeid
Forberedelse
Se igjennom boken Den Coachende treneren – om å coache viderekomne.
Etterarbeid
Skriv ca. en A4-side på hvordan du utfører trenerrollen i ditt lag, inkluder både positive og negative sider.
Mål
Kunnskapsmål
- Kunne gjøre rede for sentrale temaer for mental trening – slik som ulike utfordringer og typiske mentale treningsteknikker
- Kunne beskrive og forklare hvordan stress påvirker spillere gjennom bruk av modeller
- Kunne beskrive sentrale elementer for visualisering slik som Pavio sin modell og PETTLEP
- Kunne beskrive bruken av prestasjonsprofil og målsettingsskjema til samarbeid med spillere
Ferdighetsmål
- Kan bruke en coachende tilnærming og coachende verktøy til spiller- og lagutvikling
- Kan integrere sentrale elementer fra selvbestemmelsesteorien i sin trenerpraksis
- Kan bruke enkle mentale treningsteknikker med spillerne sine – slik som PETTLEP og prestasjonsprofil
- Kan bruke enkle kartleggingsverktøy til å kartlegge utfordringer med spillernes perspektiv for å hjelpe dem å håndtere konkurransepress
Arbeidsformer
Tid: (Gjennomføres kurset fysisk, skal tiden være på 180 min – 4 skoletimer + avslutning)
Gjennomføring: Teori i klasserom – kan gjennomføres digitalt
Oppgaver: Digital e-modul
Forberedelse
Ingen forberedelser.
Etterarbeid
Reflektere over lært innhold og hvordan dette kan brukes i egen trenerhverdag.
Mål
Kunnskapsmål
- Ha inngående kunnskap om «Utviklingstrappen».
- Ha kjennskap til begrepene arbeidskravsanalyse og kapasitetsanalyse.
- Ha kunnskap om de ulike syklusene i treningsplanlegging og verktøy for å jobbe med disse.
- Ha kunnskap om hvordan ulike aktivitetsformer og treningsmetoder kan tilpasses barn og ungdom med variasjon og periodisering.
- Ha kunnskap om planlegging tilpasset alder og biologi.
Ferdighetsmål
- Kunne utarbeide konkrete og hensiktsmessige ukes-, periode- og årsplaner for eget lag.
- Kunne anvende sentrale verktøy og metoder i planlegging, ledelse, evaluering og justering av trening både i et kort- og et langsiktig perspektiv.
- Kunne planlegge, gjennomføre, veilede og evaluere håndballtrening og fysisk aktivitet for ungdomsgrupper ut fra www.utviklingstrappa.no eller egen klubbs sportsplan.
- Kunne utarbeide målsettinger og planer for laget i samarbeid med utøverne og andre trenere i et trenerteam.
- I sitt planleggingsarbeid også ha bevissthet rundt bruk av ulike metodiske og pedagogiske verktøy.
Arbeidsformer
Tid: 180 min + avslutning (4 timer)
Gjennomføring: Teori i klasserom – kan gjennomføres digitalt
Oppgaver: Individuelt- og gruppearbeid
Forberedelse
Det anbefales at deltagerne leser igjennom kap 4.1. Kort om treningsplanlegging, Treningslære for idrettene, I tillegg, klikke seg igjennom utvklingstrappa.no.
Etterarbeid
Deltagerne skal utarbeide en årsplan for eget lag.
Mål
Kunnskapsmål
- Ha en god forståelse av ulike prinsipper og metoder for utholdenhetstrening for håndballspillere.
- Ha kjennskap til ulike tester for håndballutholdenhet.
- Ha kunnskap om ulikhet mellom jenter og gutter og de tilpasningene dette bør medføre i treningsarbeidet.
- Ha en forståelse av forskjellen mellom håndballutholdenhet og generell kondisjon.
- Ha en nivåtilpasset øvelsesbank for håndballspesifikk utholdenhetstrening.
Ferdighetsmål
- Opptre på en måte som fremmer mestring og utvikling, og som bidrar til et trygt, positivt og godt læringsmiljø.
- Kunne utarbeide en langsiktig plan håndballspesifikk utholdenhetstrening, tilpasset spillernes alder og prestasjonsnivå.
- Beherske ulike metoder for håndballspesifikk utholdenhetstrening.
- Ha bevissthet rundt bruk av ulike pedagogiske virkemidler i treningsarbeidet.
Arbeidsformer
Tid: 90 min teori + 90 min praksis + avslutning (4 timer)
Gjennomføring: Teori i klasserom og praksis i hall
Oppgaver: Individuelt- og gruppearbeid
Forberedelse
Deltakerne skal se igjennom kapittelet; utholdenhetstrening i treningslæreboken.
Etterarbeid
Deltakerne skal sette opp en oppkjøringsplan for spesifikk håndballutholdenhet fra sesongstart til seriestart.
Mål
Kunnskapsmål
- Ha en god forståelse av ulike prinsipper og metoder for styrketrening for håndballspillere i ulik alder og modningsstadier.
- Ha god kunnskap om styrketreningens betydning både i et prestasjonsutviklende så vel som skadeforebyggende perspektiv.
- Ha kjennskap til ulike tester for både generell og håndballspesifikk styrke.
- Ha kunnskap om ulikhet mellom jenter og gutter og de tilpasningene dette bør medføre i treningsarbeidet.
- Ha en nivåtilpasset øvelsesbank for styrketrening for håndballspillere.
Ferdighetsmål
- Opptre på en måte som fremmer mestring og utvikling, og som bidrar til et trygt, positivt og godt læringsmiljø.
- Kunne utarbeide en langsiktig plan styrketrening for håndballspillere, tilpasset spillernes alder og prestasjonsnivå.
- Beherske ulike metoder for styrketrening. Herunder kunne anvende relevante øvelser både i styrkerom og i hall.
- Kunne planlegge og gjennomføre enkle styrketester på en hensiktsmessig måte.
- Ha bevissthet rundt bruk av ulike pedagogiske virkemidler i treningsarbeidet.
Arbeidsformer
Tid: 90 min teori + 90 min praksis + avslutning (4 timer)
Gjennomføring: Teori i klasserom og praksis i hall/styrkerom/gymsal
Oppgaver: Individuelt- og gruppearbeid
Forberedelse
Deltakerne skal ha lest og sett igjennom sidene om styrketrening til Treningslære boken av - Asbjørn Gjerset.
Etterarbeid
Deltakerne skal sette opp en alderstilpasset styrkeøkt for sitt lag.
Mål
Kunnskapsmål
- Ha en god forståelse av ulike prinsipper og metoder for spenst og hurtighetstrening for håndballspillere.
- Ha en god forståelse av prinsipper for progresjon i spenst- og hurtighetstrening, og framfor alt viktigheten av gradvis hopptilvenning.
- Ha kjennskap til ulike tester for både generell og håndballspesifikk spenst og hurtighetstrening.
- Ha kunnskap om ulikhet mellom jenter og gutter og de tilpasningene dette bør medføre i treningsarbeidet.
- Ha en nivåtilpasset øvelsesbank for spenst og hurtighetstrening for håndballspillere.
Ferdighetsmål
- Opptre på en måte som fremmer mestring og utvikling, og som bidrar til et trygt, positivt og godt læringsmiljø.
- Kunne utarbeide en langsiktig plan spenst og hurtighetstrening for håndballspillere, tilpasset spillernes alder og prestasjonsnivå.
- Beherske ulike metoder for spenst og hurtighetstrening. Herunder kunne anvende relevante øvelser både i styrkerom og i hall.
- Kunne planlegge og gjennomføre enkle tester av spenst og hurtighet på en hensiktsmessig måte.
- Ha bevissthet rundt bruk av ulike pedagogiske virkemidler i treningsarbeidet.
Arbeidsformer
Tid: 90 min teori + 90 min praksis + avslutning (4 timer)
Gjennomføring: Teori i klasserom og praksis i hall/gymsal/utendørs
Oppgaver: Individuelt- og gruppearbeid
Forberedelse
Deltakerne skal ha lest og sett igjennom sidene om Spenst og hurtighet til Treningslære boken av - Asbjørn Gjerset.
Etterarbeid
Deltakerne skal sette opp en spenst og hurtighets økt med fokus på progresjon og nivåtilpasning.
Mål
Kunnskapsmål
- Ha en inngående kunnskap om Forsvarsskolen.
- Ha god forståelse av metodisk innlæring av forsvarsferdigheter.
- Ha en nivåtilpasset øvelsesbank for utvikling av forsvarsferdigheter for ulike spillesituasjoner.
- Ha god forståelse for fysiske og mentale forutsetninger for forsvarsferdigheter.
Ferdighetsmål
- Opptre på en måte som fremmer mestring og utvikling, og som bidrar til et trygt, positivt og godt læringsmiljø.
- Kunne utarbeide en langsiktig plan for utvikling av individuelle forsvarsferdigheter.
- Beherske ulike metodiske verktøy for å planlegge og gjennomføre trening for innlæring og videreutvikling av individuelle forsvarsferdigheter.
- Ha bevissthet rundt bruk av ulike pedagogiske virkemidler i treningsarbeidet.
Arbeidsformer
Tid: 60 min teori + 120 min praksis + avslutning (4 timer)
Gjennomføring: Teori i klasserom og praksis i hall
Oppgaver: Individuelt- og gruppearbeid
Forberedelse
Klikke seg igjennom forsvarsskolens kapittel 3, Individuelle forsvarsteknikker.
Etterarbeid
Planlegge en økt for eget lag. Velg ut noen forsvarsferdigheter som du ønsker å trene. Tenk nøye igjennom hvilke læringsbetingelser du ønsker å bruke for at spillerne skal oppleve mestring.
Mål
Kunnskapsmål
- Kunne gjøre rede for særtrekk og arbeidskrav i ulike typer av forsvarsspill og forsvarssystemer, både nedgrupperte og utgrupperte.
- Kjenne til grunnleggende begreper og terminologi knyttet til kollektivt forsvarsspill.
- Ha en mer inngående kjennskap til ett eller to konkrete forsvarssystemer og den metodiske oppbygningen av disse.
- Ha god forståelse av metodisk innlæring av relasjonelle forsvarsferdigheter.
- Ha en nivåtilpasset øvelsesbank for utvikling forsvarsferdigheter sammen med andre.
Ferdighetsmål
- Opptre på en måte som fremmer mestring og utvikling, og som bidrar til et trygt, positivt og godt læringsmiljø.
- Kunne utarbeide en langsiktig plan for utvikling av relasjonelle forsvarsferdigheter i et lag.
- Beherske ulike metodiske verktøy for å planlegge og gjennomføre trening for innlæring og videreutvikling av relasjonelle forsvarsferdigheter.
- Beherske ulike metodiske verktøy for å planlegge og gjennomføre trening for innlæring og videreutvikling av forsvarsferdigheter i en kollektiv kontekst.
- Ha bevissthet rundt bruk av ulike pedagogiske virkemidler i treningsarbeidet.
Arbeidsformer
Tid: 60 min teori + 120 min praksis + avslutning (4 timer)
Gjennomføring: Teori i klasserom og praksis i hall
Oppgaver: Individuelt- og gruppearbeid
Forberedelse
Tenk igjennom hvilke utgrupperte og nedgrupperte forsvarsvarianter du kjenner til, og hvilke teknikker og fysiske forutsetninger er sentrale.
Etterarbeid
Planlegg en forsvarsøkt for laget ditt. Velg et konkret forsvarssystem, planlegg oppvarming med fysiske og tekniske øvelser og en hoveddel der du trener relasjonelle forsvarsferdigheter. Reflekter etter økten hva som fungerte, og hva som kunne gjort annerledes.
Mål
Kunnskapsmål
- Ha en inngående kunnskap om Målvaktskolen.
- Ha god forståelse av metodisk innlæring av målvaktsferdigheter.
- Ha en nivåtilpasset øvelsesbank for utvikling av målvaktsferdigheter i ulike spillesituasjoner.
- Ha god forståelse for fysiske og mentale forutsetninger for målvaktsferdigheter.
Ferdighetsmål
- Opptre på en måte som fremmer mestring og utvikling, og som bidrar til et trygt, positivt og godt læringsmiljø.
- Kunne utarbeide en langsiktig plan for utvikling av målvaktsferdigheter.
- Beherske ulike metodiske verktøy for å planlegge og gjennomføre trening for innlæring og videreutvikling av målvaktsferdigheter.
- Ha bevissthet rundt bruk av ulike pedagogiske virkemidler i treningsarbeidet.
Arbeidsformer
Tid: 60 min teori + 120 min praksis + avslutning (4 timer)
Gjennomføring: Teori i klasserom og praksis i hall
Oppgaver: Individuelt- og gruppearbeid
Forberedelse
Sett dere inn i hvilke faser som er i målvaktspillet, og hvilke teknikker og fysiske forutsetninger som er sentrale i de forskjellige fasene.
Etterarbeid
Planlegg individuellfysiske og -tekniske øvelser for målvaktene dine. Etterfulgt av en skuddel med tekniske øvelser. Reflekter over hva som fungerte, og hva som kunne vært gjort annerledes.
Mål
Kunnskapsmål
- Ha kunnskap om skuddtaktisk og spillrelatert målvaktstrening.
- Ha en god forståelse av samarbeid mellom målvakt og forsvarsspiller(e) i ulike spillsituasjoner.
- Ha en nivåtilpasset øvelsesbank for utvikling av målvaktsferdigheter i spillesituasjoner.
Ferdighetsmål
- Opptre på en måte som fremmer mestring og utvikling, og som bidrar til et trygt, positivt og godt læringsmiljø.
- Kunne utarbeide en langsiktig plan for utvikling av målvaktsferdigheter i spillesituasjoner.
- Beherske ulike metodiske verktøy for å planlegge og gjennomføre trening for innlæring og videreutvikling av målvaktsferdigheter i spillesituasjoner.
- Ha bevissthet rundt bruk av ulike pedagogiske virkemidler i treningsarbeidet.
Arbeidsformer
Tid: 60 min teori + 120 min praksis + avslutning (4 timer)
Gjennomføring: Teori i klasserom og praksis i hall
Oppgaver: Individuelt- og gruppearbeid
Forberedelse
Se igjennom kapittel 4 og 5 (målvaktskolen) for å sette seg inn i posisjonstrening og spillsituasjoner.
Etterarbeid
Planlegg en økt med fokus på målvaktstrening med flerskuddsøvelser og valgøvelser. Reflekter over hva som fungerte, og hva som kunne vært gjort annerledes.
Mål
Deltakerne skal tilegne seg kunnskap om hvordan en metodisk kan videreutvikle bakspilleres teknikker og bruk av teknikkene i spilltrening og kamp
Arbeidsformer
Teori: emne 2, 3 og 4
Praksis: emne 1, 2 og 3
Praktiske opplysninger
Utøverapparat: Eksternt
Teori: 60 minutter
Praksis: 120 minutter
Anbefalt utstyr:
EMNE 1: Basisferdigheter
Grunnbevegelser
- for skudd
- for finter
EMNE 2: Bakspillere teknikksituasjon
Kast og mottak
- i kryssbevegelse
- i rullespill
Skudd
Finter
EMNE 3: Bakspillere spillesituasjon
Pådrag/viderespill
Utspill fra bakspiller til kantspiller
Samhandling mellom bakspillere
- skape rom for seg selv og andre
EMNE 4: Bakspillerens rolle i faserelatert spill
Bakspillerens rolle i fase 1, 2 og 3
Bakspillerens rolle i fase 4
Bakspillerens rolle i fase 5, 6 og 7
Mål
Deltakerne skal tilegne seg kunnskap om hvordan en metodisk kan videreutvikle kantspilleres teknikker og bruk av teknikkene i spilltrening og kamp.
Arbeidsformer
Teori: emne 2,3 og 4
Praksis: emne 1, 2 og 3
Praktiske opplysninger
Utøverapparat: Eksternt
Teori: 60 minutter
Praksis: 120 minutter
Anbefalt utstyr:
EMNE 1: Basisferdighet
Grunnbevegelser som forberedelse til
- Spenst
- Hurtighet
- Fallteknikk
EMNE 2: Kantspillere teknikksituasjon
Kast og mottak
- i kryssbevegelse
- i rullespill
Skudd
Finter
EMNE 3: Kantspiller spillesituasjon
Pådrag/viderespill
Oppspill fra kantspiller til bakspiller
Mottak av utspill fra bakspiller til kantspiller
EMNE 4: Kantspillerens rolle i faserelatert spill
Kantspillerens rolle i fase 1, 2 og 3
Kantspillerens rolle i fase 4
Kantspillerens rolle i fase 5, 6 og 7
Mål
Deltakerne skal tilegne seg kunnskap om hvordan man metodisk videreutvikler linjespilleres tekniske repertoar og bruk av teknikkene i spilltrening og kamp.
Arbeidsformer
Teori: emne 2, 3 og 4
Praksis: emne 1, 2, 3, 4 og 5
Praktiske opplysninger
Utøverapparat: Eksternt
Teori: 60 minutter
Praksis: 120 minutter
Anbefalt utstyr:
EMNE 1: Basisferdighet
Grunnbevegelser som forberedelse til
stabiliserende styrke
styrke i strekkapparatet
EMNE 3: Sperrer i spillsituasjon (individuell oppgave)
Sperrer i side
- innenfor/utenfor 9m
Sperrer i rygg
- innenfor/utenfor 9m
Sperrer i front
- innenfor/utenfor 9m
EMNE 4: Linjespillerens rolle i faserelatert spil
Linjespillerens rolle i fase 1, 2 og 3
Linjespillerens rolle i fase 4
- medtrekk, mottrekk, spillepunkt
EMNE 5: Linjespiller spillesituasjon
Innspill fra bakspiller
Innspill fra kantspiller
Sperrer
Mål
Deltakerne skal tilegne seg kunnskap om og videreutvikle utvalg av øvelser for hensiktsmessige valg i overgangsspill.
Arbeidsformer
Teori: emne 1, 2 og 3
Praksis: emne 2, 3 og 4
Praktiske opplysninger
Utøverapparat: Eksternt
Teori: 60 minutter
Praksis: 120 minutter
EMNE 1: Hva er overgangsspill?
Kort gjennomgang
Muligheter og utfordringer
Når er overgangsspill hensiktsmessig
EMNE 2: Viktige oppgaver i overgangsspillet
Sentrale teknikker
Kantspillere og bakspillere som linjespillere
Tempo-og tempoveksling
Timing
EMNE 3: Overgangsspill fra ulike posisjoner – med/uten ball
- Kantovergang - overgang fra kantspiller, med eller uten ball
- Sideovergang – overgang fra sidebakspiller, med eller uten ball
- Midtovergang – overgang fra midtre bakspiller, med eller uten ball
EMNE 4: Overgangsspill i ankomst
Varianter av overgangsspill i ankomstfasen og etter hurtig avkast
Mål
Deltakerne skal tilegne seg kunnskap om og videreutvikle utvalg av øvelser for hensiktsmessige valg i opprullings og krysningsspill.
Arbeidsformer
Teori: alle emner
Praksis: emne 3, 4 og 5
Praktiske opplysninger
Utøverapparat: Eksternt
Teori: 60 minutter
Praksis: 120 minutter
EMNE 1: Hva er opprullingsspill
Varianter av opprullingsspill
EMNE 2: Hva er krysningsspill
Varianter av krysningsspill
EMNE 3: Spillsituasjoner – opprulling
Varianter av kantoppstart
Varianter av bakspilleroppstart
Plassering og samspill med linjespiller i de ulike variantene
EMNE 4: Spillsituasjoner – kryss
Kryss uten ball:
- Plasskifter mellom bakspillerne i midtsektor
- Plasskifter mellom bakspillerne i kantsektor
Kryss med ball:
- Kryss mellom bakspillerne
- Krysspill mellom bakspiller og kantspiller
- Krysspill mellom bakspiller og linjespiller
EMNE 5: Spillsituasjoner – kombinasjon av opprulling og kryss
Kombinere krysningsspill med rullespill etter krysset
Mål
Deltakerne skal tilegne seg kunnskap om og videreutvikle utvalg av øvelser for teknikksituasjon og hensiktsmessige valg i kontrings- og returspill.
Arbeidsformer
Teori: alle emner
Praksis: emne 2, 3, 4 og 5
Praktiske opplysninger
Utøverapparat: Eksternt
Teori: 60 minutter
Praksis: 120 minutter
EMNE 1: Hva kjennetegner kontringsangrep
Startfase
Fremoverspill
Ankomstspill
EMNE 2: Basisferdigheter
Grunnbevegelser som forberedelse til:
- Forflytning
- Balanse
- Koordinasjon
- Hurtighet
EMNE 3: Teknikker i kontrings og returspill
- Kast og mottak
- Forflytning
- Ballorientering
- Mot angrepsspiller med ball
EMNE 4: Kontringsangrep
Startfase
Målvakt
- Aktuelle problemstillinger
- Taktiske valg igangsetting (kast)
Fremoverspill
- Lange kast
- Korte kast
- Mottak
- Skape overtallssituasjoner
Ankomstspill
- Opprullingsspill
- Overgangsspill
- Krysningsspill
EMNE 5: Hva kjennetegner retur forsvar
Returstart
Returspill
Ankomst og motspill
Mål
Deltakerne skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om kosthold for idrettsutøvere og idrettens retningslinjer for anti-doping.
Arbeidsformer
Teori: alle emner
Praksis:
Praktiske opplysninger
Utøverapparat: Eksternt
Teori: 60 minutter
Praksis: 120 minutter
EMNE 1: Kostholdets betydning for unge håndballspillere
Energibehov
Viktige næringsstoffer
Spiseforstyrrelser
EMNE 2: Planlegging av kosthold hos håndballspillere
Kosthold og restitusjon
Kosthold før, under og etter trening og kamp
EMNE 3: Anti-doping
Etikk
Helsekonsekvenser av doping
Dopinglisten
Medisinske fritak
Kosttilskudd
Marker holdninger
Mål
Deltakerne skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om håndballreglementet.
Arbeidsformer
Teori: alle emner
Praktiske opplysninger
e-læringskurs
Mål
Deltakeren skal få en bedre forståelse av det å være en utviklingsorientert og prosessfokusert trener, samt veileder i spill- og kampsituasjoner.
Arbeidsformer
Teori: alle emner
Praksis: Observasjon av kamp
Praktiske opplysninger
Utøverapparat: Kursdeltakerne
Teori: 120 minutter
Praksis: 60 minutter
EMNE 1: Laglederen/trenerens oppgaver før kamp
Forberedelse til kamp
EMNE 2: Samspillet mellom laglederen og kampens andre aktører
Observasjon
EMNE 3: Laglederens/trenerens oppgave under kamp
Kommunikasjon og kroppsspråk
Ulike typer kommunikasjon
Tilbakemeldingsstrategier
EMNE 4: Lagleders/trenerens oppgave etter kampen
Gode og dårlige prestasjoner
Etikk
Mål
Deltakeren skal få forståelse for bruk av ulike analyseverktøy, samt enkel bruk av video.
Arbeidsformer
Teori: alle emner
Praksis
Praktiske opplysninger
Utøverapparat: Eksternt
Teori: 90 minutter
Praksis: 90 minutter
EMNE 1: Hvorfor analyse?
Analyse i kamper
- Før
- Under
- Etter
EMNE 2: Analysearbeid
Ulike former for analyse – varianter av skjema
EMNE 3: Bruk av video
- I trening
- I kamp
EMNE: 4 Kampobservasjon
Knytte kampobservasjonsvarianter opp mot nivå