Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

640x360_barneillustrasjon_14.jpg

Tips til håndballarrangementer

Hva må jeg tenke på når jeg har arrangement under Koronapandemien? Alle skal føle seg trygge på kamp.

Denne saken er eldre enn ett år, og kan inneholde utdatert informasjon.

Som alltid er det viktigste med arrangement å lage en god dag for alle som er i hallen og å være et godt vertskap for gjestene. Alle skal føle seg trygge og glade i håndballhallen. Dette er spesielt viktig nå i disse tider.

Arrangementet må ha en som er ansvarlig for smittevernet i hallen.
Denne skal ha det overordnede ansvaret og sikre at alt som omhandler smittevern i hallen er tenkt på og at alle funksjonærer vet hva de skal gjøre.

Det er lurt å ha noen ekstra i staben, det er flere rengjøringsjobber som skal ivaretas og det arrangør skal passe på så 1-meteren overholdes på vei inn og ut av hallen, i garderober, i kø til toaletter, kiosk på tribunen, på benke osv. Bruk speaker aktivt til å informere dette til publikum

Pr. 5. november 2020 er max-antallet i hallen 50 personer (eller 200 om hallen har fastmonterte seter)

I dette tallet telles spillerne på lagene og publikum.
De som er i arrangementsstaben, dommere og trenere telles ikke med i dette. Husk at man alltid skal kunne opprettholde 1-meter til alle, i alle retninger på tribunen, så mange haller har ikke plass til 50 på tribunen.

Hvis hallen har faste seter kan man sitte på annet hvert sete, og antallet en da kan være i anlegget er inntil 200.
Om hallen ikke har faste seter må man merke opp hvor man kan sitte. Det må være tilstrekkelige punkter for renhold av hender. Det kan være tilgang på vann og såpe, evt. håndsprit eller andre egnede rengjøringsmidler.

Arrangøren har ansvar for at alle overflater vaskes etter hvert kamparrangement. Dvs. før en slipper nytt publikum og nye lag inn i hallen. Da skal alle overflater i garderober, benker, toaletter, tribuner, kiosker være tørketover med såpevann eller sprit. På tribunen skal en vaske etter hvert arrangement, garderober og benker må vaskes før nytt lag.

Vi bruker tørkepapir eller engangsmopper til å tørke væske på banen.

Man kan ha kiosk i hallen. Det en må tenke på da er å sikre at en har organisert kiosken så det blir færrest mulig kontaktpunkter både for selger og kjøper. Det er selger som fyller kaffekoppen, har ketchup på pølsa og syltetøy på vaffelen. Det må legges til rette for kontaktløs betaling, f.eks. Vipps eller kort. Kunden skal ikke berøre annet enn det han selv skal spise eller drikke. Unngå trengsel også bak disken, - husk 1-meteren! 

Det er viktig for eventuell smittesporing å ha god kontroll på hvem som er i hallen. Det finnes et system hvor man enkelt med mobiltelefon kan registrere seg når man går inn i hallen, lenke til mer info om dette finner du her:
https://www.idrettsforbundet.no/nyheter/2020/gratis-digital-besoksregistrering/

Men husk at dere må telle antallet som går inn i hallen (og ut) for å sikre at ikke max-grensene i hallen overskrides. Dere må også ha navn og telefonnummer på de som arrangerer, lagene og dommerne skal være registrert på kampen i TA, eller spillerlister for barnekampene.

Smitteverntriangelet er alltid viktig å tenke på:

  • Om du er syk – hold deg hjemme.
  • God hånd- og hostehygiene praktiseres på trening og på kamp.
  • Hold avstand og unngå nærkontakt utenfor trening og kamp.

Link til protokollen for barne- og ungdomshåndballen.
Link til veilederen for arrangement.