Dommerinfo nr. 3, 2021-22
Dommerinfo - september 2021. Håndballsesongen er i gang og en del av dere er i gang med dommeroppgaver.
Det har vært avholdt en del kamper allerede, og fra helga er flere klasser i gang med sitt seriespill.
En håndballkamp må ha dommere for å spilles – eller ingen dommer ingen kamp, som er det samme sagt på en annen måte. Dere dommere er viktige og når i snitt 130 kamper skal spiller hver uke er det viktig at vi kommuniserer godt for at dette skal bli bra for alle, både dere dommere, spillere og kamparrangører.
Det dommeroppsettet som nå ligger ute, varer til 22. oktober. Og det er fram til da dere har satt opp de kortsiktige tidssperrene. Mange av dere ikke har blitt satt opp på kamper enda og den kabalen vi legger med dommeroppsett er innimellom krevende, når nivå og reiseavstand skal stemme med de sperrene dere har lagt inn. Målet vårt er at dere skal få dømme kamper som passer til der dere er i utviklingen som dommere, og at avstanden til oppdraget ikke skal være for lang.
Noen av dere er pr i dag uten dommermakker. Det er lurt å ta en prat med den eller de du har lyst til å dømme med, og det er også lurt å ta en god prat med den som er dommerkontakt i klubben din. Husk at det er klubben din har ansvaret for deg også, ikke bare for lagene som er påmeldt.
Neste dommeroppsett blir fra 23. oktober og fram til 1. januar 2022.
Sperrer på dager/tider du ikke kan dømme må snarest legges inn på profilen din. Når vi starter med dommeroppsettet forholder vi oss til det som ligger der. Har du ikke lagt inn sperre er det du som er ansvarlig for å finne en erstatter sammen med dommerkontakten i din klubb.
Når dommeroppsettet er klart er det lurt at du og makkeren din setter dere ned sammen og ser over oppsettet. De av dere som ikke selv kjører bil, må sjekke at dere har skyss til kamper dere trenger det til. Dere som er unge og nye i dommergjerningen bør også se over oppsettet sammen med deres foresatte, så vi sikrer at dere faktisk kan dømme når dere er satt opp.
Søknad om fritak fra dømming gjøres i TA, inntil 8 dager før kampen skal gjennomføres.
Ved søknad om fritak fra dømmingen etter denne fristen sender du en e-post til nhf.innlandet@handball.no.
Det skal oppgis forfallsgrunn og du skal selv skaffe stedfortreder, vi bistår der dette ikke er mulig. Vi legger inn ny dommer i TA, så riktig dommer står på kampen og får oppgjør for oppdraget.
Det må fortsatt være en relativt lav terskel for å melde forfall ved akutt sykdom, på grunn av at vi fortsatt må ta litt ekstra hensyn til Covid19-pandemien, men også ved sykdom er det fint om du hjelper oss med å tenke alternativer.
Blir du akutt syk er det viktig å melde fra til vårt sentralbord: 480 95 500.
Husk at før du ringer til oss må du ha snakket med makkeren din. Ønsker han/hun å dømme med noen andre, eller er det behov for et nytt par.
Det er også et valg i TA hvor man kan søke etter ledige oppdrag. Fint om dere som har lyst til å dømme flere kamper, også sjekker denne lista og ønsker dere oppdrag herfra.
Vi hadde sist uke et Dommerwebinar hvor mye av det som står i denne mailen ble gjennomgått. Lenka til webinaret, så du som ikke deltok kan se det, ligger her:
Dommerwebinar-20210908_185950-Opptak av møte.mp4