6'er håndball 11 og 12 år
Her finner du informasjon om spill i klassene 11 og 12 år.
Sekserhåndball:
Spill seks mot seks betyr at det er fem utespillere og en målvakt. Det reduserte antallet spillere på banen har samme begrunnelse som i 4´er og 5’er håndball, gi spillerne muligheter for å oppdage rommet. Spillerne får noe mer plass og slik sett vil flere kunne oppleve å få tid nok til gode ballmottak og aksjoner med ball. Fem mot fem (utespillere) gir bedre mulighet for individuell utvikling. Antall ballkontakter for hver spiller øker.
NYTT sesongen 24-25: Etter scoring settes ballen i gang ved at målvakten foretar et utkast fra målfeltet. Les mer under Spilleregler 6'er håndball.
Det brukes digital kamprapport og spillerstallen legges inn i TA før kamp.
Det holdes oppstartsmøte for påmeldte lag før sesongstart. Hvert lag må være representert med minimum en person på webinaret.
Kontakt gjerne vår barnehåndballansvarlig Guro Renolen Brandtzæg om du lurer på noe rundt de yngste håndballspillerne.
Eventuelt kan du kontakte sentralbordet: 48095500
Husk at du som er lagleder, må ha lagt inn e-postadresse for å få endringsmeldinger! Ta kontakt med oss om du lurer på hvordan du gjøre dette.
Lagene melder seg på for hele sesongen via TurneringsAdmin (TA). Det er leder i klubben som har tilgang til å melde på lag. Rekruttering av nye lag kan meldes på i løpet av sesongen via epost til oss.
I påmeldingen velger laget om de er øvd eller uøvd. Denne informasjonen er KUN til intern bruk for administrasjonen for å få til flest mulig jevne kamper. Det tas også hensyn til reisevei.
Meld inn ønsker ved påmelding. Skriv dette i kommentarfeltet ved påmelding.
Kampoppsettet for hele sesongen publiseres før sommerferien – meld inn ønsker om endringer innen 10. august.
Påmeldingsfrist: 1. mai
Oversikt over hvilke helger det spilles 6'er håndball sesongen 2024-2025.
26.-27. oktober |
Aktivitetsserien J/G 11 - 1. runde |
9.-10. november |
Aktivitetsserien J/G 11 - 2. runde |
23.-24. november |
Aktivitetsserien J/G 11 - 3. runde |
14.-15. desember |
Aktivitetsserien J/G 11 - 4. runde |
11.-12. januar |
Aktivitetsserien J/G 11 - 5. runde |
25.-26. januar |
Aktivitetsserien J/G 11 - 6. runde |
8.-9. februar |
Aktivitetsserien J/G 11 - 7. runde |
15.-16. mars |
Aktivitetsserien J/G 11 - 8. runde |
29.-30. mars |
Aktivitetsserien J/G 11 - 9. runde |
26.-27. oktober |
Aktivitetsserien G 12 - 1. runde |
19.-20. oktober |
Aktivitetsserien J 12 - 1. runde |
16.-17. november |
Aktivitetsserien G 12 - 2. runde |
9.-10. november |
Aktivitetsserien J 12 - 2. runde |
7.-8. desember |
Aktivitetsserien G 12 - 3. runde |
30. nov.-1. des. |
Aktivitetsserien J 12 - 3. runde |
4.-5. januar |
Aktivitetsserien J/G 12 - 4. runde |
25.-26. januar |
Aktivitetsserien G 12 - 5. runde |
18.-19. januar |
Aktivitetsserien J 12 - 5. runde |
15.-16. februar |
Aktivitetsserien J/G 12 - 6. runde |
8.-9. mars |
Aktivitetsserien G/J 12 - 7. runde |
22.-23. mars |
Aktivitetsserien G/J 12 - 8. runde |
5.-6. april |
Aktivitetsserien G/J 12 - 9. runde |
Klubben må melde inn dommere til 11 og 12-årskampene som klubben står som arrangør for. Dommere med utdanningen Dommer 1 bør brukes på 11-års kamper og skal brukes på 12-års kamper, og oversikt over hvilke dommere som skal brukes sendes regionen v/ Bjørn Larsen slik at det legges inn i TA.
- Det settes ikke opp tabell.
- I barnehåndballen brukes det ikke Time Out.
- NYTT fra sesongen 24-25: Etter scoring settes ballen i gang ved at målvakten foretar et utkast fra målfeltet.
Spilleregler for 6'er håndballsesongen 2024-25.
Se flere barnehåndballbestemmelser her
Spill seks mot seks betyr at det er fem utespillere og en målvakt. Det reduserte antallet spillere på banen har samme begrunnelse som i 4'er er og 5'er håndball, gi spillerne muligheter for å oppdage rommet. Fem mot fem (utespillere) gir bedre mulighet for individuell utvikling.
Arrangørens ansvar:
- Arrangør forplikter seg til å følge NHF RIs arrangementsmal og #Verdiløftet.
- Arrangør stiller med en Fair Play-vert i hallen på arrangementsdagen.
- Skaffe dommer til turneringen. Dommerne skal ha gjennomført Dommer 1. RI anbefaler to dommere pr. 6'er kamp.
- Skaffe dommerutviklere til turneringen.
- Utbetale dommerhonoraret til dommerne via Min Idrett/Idrettsoppgjør.
- Sette seg inn i reglementet for aktiviteten som skal foregå.
- Anbefalt billettpriser:
- Voksne 16-67 år: 50kr
- Barn opptil 6-15 år: 30kr
- Barn 0-5 år: gratis
- Honnør 67 år +: 30kr
- Ledsager med gyldig bevis skal ikke betale
- Sørge for de praktiske i hallen, som kiosk, garderober og at hallen er åpen når lagene kommer.
- Holde åpen kiosk med et allsidig utvalg, og med vekt på at det også skal være sunne alternativer.
- Skaffe en speaker og sørge for at det er musikk i hallen. Speakeren skal med jevne mellomrom lese Fair Play teksten.
- Ballstørrelse 0 skal ligge ved hver bane.
Kamp gjennomføring:
- SPEAKER/MUSIKK
- Vi ønsker speaker og musikk i hallen. Speakeren kan for eksempel:
- Ønske velkommen
- Informere om Fair Play (lese opp teksten gjennom dagen)
- Teksten: “Kjære alle håndballvenner! Håndball skal være gøy. Og er en idrett for alle. Derfor er vi opptatt av Fair Play. Vi ber dere støtte laget deres på en fair og sporty måte, og vise en positiv holdning ovenfor alle deltakere, dommere og de andre i publikum. Ha en fantastisk dag i hallen!”
- Annonsere kampene
- Opplyse om spilletid
- Tidtaker og speaker setter i gang alle kampene likt og teller gjerne ned (høyt) når det er igjen ti sekunder.
- Opplyse om eventuelt salg av kaffe/mat mm.
- Musikk som passer til arrangementet. Sjekk med barna i egen klubb hva som er kult!
- Musikk spilles vederlagsfritt på alle 6'er arrangement. NIF har på vegne av alle sine medlemmer gjort en overordnet avtale med både Tono og Gramo, som gjør at medlemmer av NIF slipper å rapportere og betale lisens for bruk av musikk på idrettsarrangement
- Orientere og lede premieutdelingen (Kun siste serierunde om våren)
- Vi ønsker speaker og musikk i hallen. Speakeren kan for eksempel:
- INNLØPING
- Oppfordrer til innløping før spillernes første kamp. De fleste spillerne synes det er stas med innløping til kampen og opplesning av navn på spillerne.
- PREMIERING
- Gjelder kun siste runde. Alle arrangører mottar premier til alle spillerne i forkant av siste runde.
- Det er premiering i 6'er håndball siste runden om våren. I den forbindelse skal arrangørklubbene markere dette og sørge for at utdelingen av premiene skjer på en god måte. Kampoppsettet inneholder ingen pauser, slik at om det finnes egne rom tilgjengelig der premieutdelingen kan foregå, er det det beste. Alternativt kan premieutdelingen foregå i hallen på siden av banen eller midt mellom de to minibanene. Premieutdelingen gjennomføres fortløpende hele dagen og rett etter at hvert lag har spilt sin siste kamp. Speaker i hall bør med jevne mellomrom opplyse om hvor premieutdelingen foregår og at når hvert av lagene har spilt sin siste kamp, går de rett til premieutdeling.
Arrangøransvarlig, Fair Play-vert og veileder/ansvarlig for dommerne:
Det skal alltid være en ansvarlig til stede under hele arrangementet. Vi oppfordrer vertskapet til å ha Fair Play vester eller gensere for benyttes av arrangementsvertene. Fair Play-bannere og verdiplakater kan benyttes for å pynte opp hallen under arrangementet.
For å hjelpe dommerne, er det positivt å ha en dommerveileder på plass, som kan 6'er håndball-regler.
Det brukes digital kamprapport og spillerstallen legges inn i TA før kamp.
Enkel versjon for Digital kamprapport brukes i klassene 11 og 12 år.
Verdiløftet er et prosjekt som skal fremme håndballens verdier – for alle som tilhører håndballfamilien. Håndballen skal være en plass å høre til – i trygge rammer!
Les mer om #Verdiløftet her.
Vettregler for håndballfamilien
Uavhengig av hvilken rolle man bekler, skal man vite hva som forventes av deg når du representerer håndballen. Dette gjelder spillere, trenere, dommere, foreldre og alle andre som oppholder seg i hallene våre.
Vettregler for håndballfamilien er nye vettregler for Håndballfamilien. Vettreglene sier noe om hva som forventes av oss for at vi kan bidra sammen til et tryggere og mer positivt kampmiljø.
Last ned plakatene og bruk dem på skjermer, digitalt eller der dere måtte trenge.
Det er ikke tillat å publisere bilder/film uten samtykke er gitt. Husk derfor alltid å spørre om lov før bildet/videoen tas og før det deles. Det er lurt å tenke over at uønsket publisering og deling kan før til erstatningsansvar og straffeansvar i henhold til personopplysningsloven og åndsverkloven. I tillegg er hovedregelen at det alltid skal innhentes samtykke fra de som kan identifiseres på bildene/videoene.
For oss i Norges Håndballforbund er det viktig at idretten tilhører alle og at alle føler seg inkludert. Derfor har vi laget en oversikt som det er lurt å ha i bakhodet før man deler innhold i diverse digitale kanaler. For når det først er delt, så er det offentlig uavhengig om det publisert på en lukket gruppe eller ikke.
- En tommelfingerregel kan være at man tenker igjennom: Ville jeg selv syntes det var greit at bilde/videoen ble delt?
- Ikke ta bilder/video av folk som ikke vet om det, som ikke vil at du skal publisere, eller som kan synes bilde/videoen(e) er flaut. Husk å innhente samtykke før fotografering/filming, uansett om du tenker å publisere innholdet eller ikke.
- Ikke glemt at det du publiserer på nettet, er synlig for alle, og at det ikke forsvinner fra det digitale universet. Det er veldig lett å ta et skjermbilde eller skjermvideo.
- Vær bevisst på hvilke situasjoner det tas bilder eller video i. Ta aldri bilde/video av nakne personer eller lettkledde barn, og publiser ikke bilder av kroppsdeler som normalt er tildekket med minimum svømmeklær.
- Dersom et samtykke trekkes tilbake, må publiserte bilder og videoer slettes der de er lagret og delt.
Under finner du flere nyttige linker om nettvett for klubber, foresatte og spillere:
Last ned samtykkeerklæring for publisering av bilder og film
Idrettsforbundets retningslinjer for publisering av bilder og film av barn