Arbeidsuke
I forrige uke hadde vi Anine Dyrdal på arbeidsuke. Her kan du lese litt om hva Anine skriver om uken.
Jeg jobbet i Norges håndballforbund region vest. Dette ligger ved brann stadion i idrettens hus, tredje etasje. På avdelingen jeg jobber arbeides det spesielt innenfor håndball. Den ene delen av avdelingen driver på med kampservice, (kampoppsett) mens den andre delen driver på med blant annet spillerutvikling og kurs.
Dag 1: torsdag 24. mai
Arbeidsdagen min er fra 9 – 15. Da jeg kom hit ble jeg satt med en dame som heter Christine.
Hun jobber som sagt mye med oppsett av kurs. Kurs for eksempel som dommerkurs, der du lærer hvordan man dømmer håndballkamper. Slike kurs må du ta for å kunne dømme kamper og få penger for det. Christine arbeider med å sette opp slike kurs, melde på de som vi være med og godkjenne de som har tatt kursene slik at de er satt opp som for eksempel dommer.
Etter hun hadde vist meg rundt i bygget og presentert med for hennes kollegaer fikk jeg et ark med navn og nummer til folk som hadde vært med på et kurs. Disse måtte jeg da finne og godkjenne at de hadde tatt kurset.
Etter dette ryddet vi i et lager. Her fikk jeg også en «uniform» som bestod av en bukse, jakke og t- skjorte. Dette trengte jeg til fredagen.
Etter dette ble jeg satt til å svare på noen spørsmål under temaet spillerutvikling. Spørsmålene var:
- Dersom du fikk bestemme, hvordan ville spillerutviklingstilbudet til region vest sett ut da?
- Lag en økt plan for hvordan du mener en spillerutviklings økt bør være?
- Hva mener du vi bør gjøre for at flere ungdommer skal ønske å spille håndball enda lengre enn det de gjør i dag?
Dette satt jeg med resten av dagen.
Dag 2: fredag 25. mai
Dag to møtte jeg opp utenfor Haukelandshallen. Den dagen skulle vi lære to 3. klasser fra Flaktveit skole enkel håndball. Her fikk jeg være med å styre oppgavene de skulle gjøre og være med på aktivitetene. Det var krevende og holde styr på elevene, og en slitsom men gøy oppgave.
Vi kom tilbake på kontoret til lunsj.
Etter lunsj fikk jeg høre litt om hva Ulrik som da jobber med spillerutvikling drev på med og hva slags tilbud de hadde i region vest. Her fikk jeg lære om alle de forskjellige spillerutviklingsmiljøene i de forskjellige årsklassene.
Etter jeg snakket med Ulrik snakket jeg også med Siv som jobber med kampservice. Hun sørger for at alle får spille sine kamper og setter opp serier. Det er kampservice som finner ut hvor og når det passer for lag og ha kamper, hvilken hall den skal være, og hvilke dommere som skal dømme. Utfordringen er å finne nok haller som passer med kampen og lagene som skal spille der.
Dag 3: mandag 28. mai
Da jeg kom på jobben hadde vi først et møte i 30 minutter. Her snakket vi om hva som skulle skje den uken og når vi var på jobben.
Etter møtet ble jeg satt til å skrive om det jeg hadde gjort på jobben, før vi dro til Hyssingen videregående skole. Dette er en skole for ungdom som velger og ikke begynne på videregående skole med en gang eller slutter fordi det kanskje ikke var det rette for dem.
Der jobbet vi med et prosjekt kalt «Feminam» (kvinne på latinsk). Der jobbet vi med å utvikle kvinnenettverk i alle sporter. Her fikk vi være med på å gi inspirasjon og «veiledning» til en logo til dette prosjektet. Dette var veldig gøy siden vi fikk komme med ideer og være en del av et viktig prosjekt.
Etter lunsj ble jeg sendt ned til Elise som jobber med integrering i NFF, Norges fotball forbund Hordaland og NHF Region Vest, for å samarbeide med 3 andre. Vi skulle komme med ideer til hvordan vi kan gjøre at færre folk slutter å drive med idrett. Jeg snakket med Sigrid og Thea og Davit om dette.
Rundt 14.30 fikk meg og Thea en ny oppgave. Dette var å skrive ned forslag til hva vi kunne forbedre for å gjøre at mindre ungdom skal slutte i idretten. Etter dette jobbet vi med redd barna oppgaver som gikk ut på at alle barn skal ha rett til lek og fritid. Dette var både interessant og spennende og jobbe med.
Dag 4: tirsdag 29. mai
De første 3 timene jobbet jeg med oppgaver sammen med Elise og de som var på arbeidsuke i NFF Hordaland. Den første oppgaven gikk ut på og arbeide med beskrivelse av hva en ungdomsarbeidsgruppe hos idrettens hus skal inneholde.
Spørsmålene var:
- Hvor ofte skal en slik gruppe møtes?
- Hva tenker ungdommer å være med på slikt?
- Hva ser ungdommer for seg at belønningen skal være?
- Hva er interessante kurs og delta på?
- Hva kan aldersgruppen være
- Lag et opplegg for en slik leir
Disse oppgavene var gøy å gjøre siden jeg fikk lage mitt eget opplegg for en slik utveksling/leir. Dette satt vi med en god stund.
Etter dette fikk vi en oppgave til som gikk ut på tre spørsmål. Vi skulle skrive ord inn i en ordsky på mentimeter som passet til «temaene».
Spørsmålene/temaene var:
- Dere skal komme med ord som passer inn i det som handler om ungdomsutvalg i idretten.
- Oversette «idrettsglede» til de 16 språkene som er på våre nettsider.
- Hva må til for å bedre din fritid i ditt nærområde.
Etter dette fikk vi da enda en oppgave som var og komme med design ideer til Beach flagg som var til ferieaktiviteter og aktivitetsdag. Her måtte vi bestemme hvor logoene skulle være og hvilken farge det skulle være, mønster osv.
Etter dette spilte vi fotball den siste timen.
Dag 5: onsdag 30. mai
Siste dagen begynte jeg dagen sammen med jentene på arbeidsuke hos NFF. Vi lagde en quiz før vi pakket ut nye klær og la dem i bunker etter størrelse. Etter dette ble vi satt til å skrive ned hva vi hadde gjort i løpet av uken.
Gjennom denne jobben har jeg lært hva folk som jobber innenfor idrett uten å være idrettsutøver selv gjør. Jeg har fått være med på mye spennende og lært mye nytt. Etter denne jobben har jeg fått et bedre innblikk i jobb innenfor idrett og jeg har jobbet med mange hyggelige folk både på fotball og håndball. Alle tok meg godt i mot og det er jeg veldig takknemlig for. Jeg har hatt det fint hele uken og kanskje en gang i fremtiden får jobbe med dere igjen.
Hilsen Anine.