Annonse
2024 ellaandil

Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

BB2R2271-1.jpg

Dommerutviklerens rolle

Som en rød tråd skal observatør / dommerutvikler ha fokus på følgende i forbindelse med utviklingsarbeid (gjelder for alle nivåer i Region Vest):

 

  • Fokus på spillereglene. Sørg for at egen kunnskap er god nok!
  • Fokus på spillets ideologi og NHF’s verdier Fair Play, begeistring, innsatsvilje og respekt. Hva står dette for?
  • Adferd av alle aktører. Lov / ikke lov:
    • Dommerutvikler
    • Dommere
    • Gruppeledere
    • Ansatte
    • Lagledere
    • Spillere
    • Klubber
  • Rutiner, både for observatør / dommerutvikler og dommere.
  • Infoskriv fra Region Vest – informere dommerne i forbindelse med kamp.
  • Stil og profil – hvordan vil vi ha det?
  • Avklare ambisjonsnivå hos dommerne, slik at de er plassert på riktig nivå utviklingsmessig.
  • Ansvar for egen utvikling, både hos dommere og utviklere!
  • Samtale. Hvordan gjennomføre? Fokus på følgende:
    • Positiv ladet samtale. Ikke fokus på detaljer, men på helhet. Vær ærlig og tydelig. Samtale spisses jo høyere kampnivå.
    • Ikke kjeft på dommere som du skal være observatør for. Det fører ikke noe godt med seg og fører til misnøye og manglende tro på egne ferdigheter.
    • Motivere og engasjere, ta ut det positive, mindre fokus på det negative.
    • Involver dommerne i samtalen, da utvikler de seg mer! La paret komme med forslag til løsninger / endringer på oppståtte situasjoner, eller på gitte arbeidsoppgaver. Still ledende spørsmål, ikke gi dommerne «fasiten».
    • Samtale ut i fra den dømte kampen, ikke hva som kunne skjedd i annen kamp.
    • Evne til å ta avgjørelse – underordnet hvem, men bidra til forståelse for hvem som burde tatt avgjørelsen. (gjelder i klassene under J/G 14 år med tanke på hvem som tar avgjørelsen)
    • Ta «riktige» avgjørelser er viktig, men ses sammen med evne til å ta avgjørelser, i hovedsak gjelder dette i klassene under J/G 14 år.
    • Ved eventuelle avvik som skulle dukke opp i samtalen, meld dette til dommeransvarlig, slik at dette kan rettes opp i. avvik kan for eksempel være manglende observasjoner, manglende tilbakemeldinger, kamp / dommeroppsett osv.

 

  • Notat på personlig side på handball.no / min idrett på handball.no
    • Skjema er tilpasset nivå for den enkelte klasse / divisjon
    • Vær nøye med at tilbakemelding er ærlig, tydelig og at den gjenspeiler samtalen dere har hatt etter kampen.
    • I tilbakemelding, fortell hva som var ok, greit, godt, bra, meget godt dømt. Viktig at dommerne vet hva de mestrer og hva som kan løses annerledes. Ikke pakk ting inn, men er det nødvendig, si det på en skånsom, men ærlig måte i samtalen. Ikke svart på hvitt i skriftlig tilbakemelding. Referer heller til samtale.
    • Arbeidsoppgaver. Gi paret konkrete oppgaver, slik at de får eierforhold til et problem, men ikke for mange arbeidsoppgaver. Yngre dommere 1 – 2 oppgaver.
    • Gi dommerne en lystbetont fremføring om at du har tro på dem. Motiver til fortsatt innsats, spesielt gjelder dette i forhold til ferske dommere med fartstid fra 0 – 3 år.

 

  • Etter du har sendt inn notat / tilbakemelding til dommerne på handball.no sendes det en e-post med følgende til dommeransvarlig, med mindre annet er avtalt:
    • Regning for utført oppdrag
    • Kort info som sier noe om dommernes nivå, eksempelvis; dommerne anbefales å dømme på et lavere / høyere nivå.