Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Gruppe 2 samtale.JPG

Dommerkontaktens arbeidsoppgaver

Som dommerkontakt er den viktigste oppgaven at du fungerer som klubbens bindeledd mellom dommer og klubb samt mellom klubb og region.

Vi oppfordrer klubber med mange dommere til å skaffe og registrere flere dommerkontakter (ref Nytt Dommerkonsept - kvoter). Klubbene må gjerne rekruttere erfarne dommere til oppgaven som dommerkontakt, men det er vel så viktig at dere får en person som kan gjøre en jobb som organisator og som informasjonsbringer mellom region, klubb og dommer.

Det er ofte en alt for høy terskel å få unge urutinerte dommere til å kontakte regionen med spørsmål de har ift hvordan de skal melde ifra når de kan dømme, hva gjør de med forfall som kommer pga sykdom eller kamper som er flyttet. Nedenfor har vi listet opp noe av det viktigste oppgavene det er viktig at du som dommerkontakt gjør i samarbeid med dommerne dine.

Nyutdannede dommere er ofte aktive på flere områder. De både trener og spiller på et lag i klubben, de har andre aktiviteter som krever sitt, og har dermed ikke tid til å dømme håndball hver uke eller hver helg. Denne informasjonen har ikke regionskontoret, og det er viktig for regionen at dommerne "melder ifra" om sine sperrer via Min Idrett. Adressen til Min Idrett er www.minidrett.no

Via Min Idrett har dommere tilgang til Turneringsadmin (TA). I TA kan dommerne registrere datoer de er forhindret fra å dømme, hvilke lag de spiller for (de får ikke dommeroppdrag dager laget spiller kamp) og andre dager de er forhindret fra å dømme.

På Min Idrett kan dommerne i tillegg legge inn oppdaterte personlige opplysninger som adresse, mail og telefonnummer.

Vi forventer at aktive dommere tillater publisering av personlig info som mobil og e-post. Dette for at klubbene kan få kontakt med dem ved evt endringer.

Dommere vil til enhver tid har tilgang til sine kamper via nettsiden Min Idrett. Det ligger også en snarvei til nettbasert dommerdagbok via våre nettsider. Under kampaktivitet og dommere finner du den samme linken. I Min Idrett har dommerne dog mere muligheter til å søke fritak etc, og vi anbefaler bruk av Min Idrett fremfor dommerdagbok. 

Vi anbefaler alle dommere å laste ned app'n Min Håndball til mobil eller nettbrett. Er tilgjengelig i AppStore og Google Play. Denne app'n vil kunne gi den samme informasjonen lett tilgjengelig, i tillegg til at den gir tilgang til veibeskrivelse til hallen og GPS til bruk i bil. Vær oppmerksom på at man som dommer må logge på sin profil i app'n for å få opp dommeroppdrag.

Uforutsette ting kan oppstå og det er viktig at dommere tidlig læres opp til å gi beskjed i god tid.

Første bud er å sjekke dommerdagboka si ofte og nøye i Turneringsadmin. To ganger i uken er fornuftig.  Som dommer må du lære deg å planlegge for uker fremover, og det forventes at du har kontroll på når du har tid til å dømme. Oppstår det kollisjoner tar du kontakt med din dommerkontakt, som aller først sjekker ut om andre dommere i klubben kan overta dine kamper.

Skal regionskontoret bistå dommere / dommerkontakter med forfall forventer vi melding om dette minimum 10 dager før kampstart. Dommerne sier ifra med å søke fritak i Turneringsadmin.

Akutt sykdom eller skader kan oppstå nærmere kampstart enn de 10 nevnte dagene. Vi ber da deg som dommerkontakt om fortsatt å forsøke å finne andre dommere i klubben. Har du ingen kontakter du regionen enten pr telefon eller e-post.

Forfall som kommer innenfor de 10 dagene, som skyldes dårlig planlegging, kampkollisjon med terminfestet seriekamp (som spiller) er ikke å regne som godkjent forfall. Disse kampene er det klubbens ansvar å finne dommere til.

Spillere er alle avhengige av et lag med et sundt og godt miljø for at de som enkeltspillere skal trives, fungere og utvikle seg over tid. Denne typen miljøer er det viktig at du som dommerkontakt er en bidragsyter til å lage også for klubbens dommere. Dommere som trives i en klubb, opplever tilhørighet og opplever utvikling vil gjerne fortsette lenger enn de som føler seg "alene" og overlatt til seg selv. Er dere få dommere i din klubb, ta gjerne kontakt med naboklubbens dommerkontakt, og se om dere kan finne på miljøskapende tiltak sammen.

Viktige datoer:

01.april:
Dommerpåmeldingen åpner. Viktig at du som dommerkontakt tar en prat med alle dine dommere og spør hvem som ønsker å dømme videre. Denne jobben er den viktigste før du melder dem på i Turneringsadmin (TA)

30.april:
Siste frist for Dommerpåmelding via Turneringsadmin.

1.juni:
Siste frist for dommere til å akseptere dommerpåmeldingen. Dette kan de kun gjøre via "Min Idrett"
Min Idrett bruker dommerne selv også til å oppdatere personlige opplysninger. Primær e-post og primær mobil MÅ være riktig og til den respektive. Husk at feltet "publisert på internett" er avhuket.  

Medio aug:
Dommermøte med alle dine dommere
Påmelding til kurs før sesongstart
Påse og jobbe aktivt for at dommerne stiller på ett av de dommermøtene Regionen inviterer til før sesongstart.
Påse at dommerne har vært innom Turneringsadmin og lagt inn sperredatoer, haller de kan dømme i og lag de vil prioritere å spille for. Spesielt sperredatoer må dommerne minnes på å legge inn gjennom hele sesongen. 

Medio aug:
Dommeroppsett 1 kommer. Dobbeltsjekk at alle dommere er klar over sine kamper.
Dommermøte og tilbakemelding til regionen ang endringer og forfall.
Skaffe seg oversikt over sesongens barnehåndballturneringer

Medio Sep:
Dommeroppsett 2.
Dommermøte og tilbakemelding til regionen ang endringer og forfall.
Nye dommere som ønsker kurs meldes til Regionen.

Medio Des:
Dommeroppsett 3.
Dommermøte og tilbakemelding til regionen ang endringer og forfall.
Skaffe seg oversikt over antall dømte kamper pr dommer, slik at alle dommerne når dommerkvoten.

Medio Jan:
Dommeroppsett 4. Uke 8-sesongslutt.
Dommermøte og tilbakemelding til regionen ang endringer og forfall.
Siste mulighet for justering i forhold til kampantall og kvoten.

Medio Mars:
Skaffe seg et bilde av hvem som fortsetter neste sesong.
Bearbeide eksisterende og skaffe nye dommere ved behov (dette arbeidet foregår kontinuerlig).

  • Beholde eksisterende og rekruttere nye dommere.Denne jobben bør forankres i styret med instrukser som gjennomføres hver sesong.
  • Melde på dommere for neste sesong innen 30. april i Turneringsadmin. Spør dommerne som er i klubben om de skal dømme neste sesong. Meld på de dommerne som takker ja.
  • Dommerne må inn på Min Idrett - og derfra til TA for å akseptere påmeldingen. Følge opp at dommerne gjør dette innen 1. juni.
  • Påse at dommerne oppdaterer personlige opplysninger på min profil i Min Idrett (spesielt viktig er e-post og mobilnummer, og at dette er offentlig og synlig).
  • Hjelpe de unge dommerne med pålogging til Turneringsadmin (TA) for å oppdaterer sperrer og halltilgjengelighet. Utrolig viktig at dommerne er nøyaktig i utfyllingen spesielt når det gjelder hvilke lag de spiller på og hvilke lag de trener. Innkalle til felles møte om dette hvis klubben har flere yngre dommere. De etablerte dommerne trenger en påminnelse.

  • Det er klubbens ansvar å sette opp veiledere til egne barnehåndballturneringer, samt å melde dette inn til regionen iht tidsfrister. Denne jobben må gjerne dommerkontakten sette bort til andre i klubben, men viktig at du tar eieransvar til at det blir gjort.
  • Det er klubbens jobb å sette opp dommere til 11-årskamper klubben står som arangør for (nytt i sesongen 2016-17). Dommere med utdanningen Dommere Barnehåndball er å foretrekke, da de er utdannet til dette nivået og bør ha erfaringen fra denne typen kamper.
  • Nyutdannede dommere bør følges opp i de første kampene etter dommer 1 kurs. Dette er avgjørende for å beholde dommere over lengre tid. Frafall blant unge dommere skyldes mangel på oppfølging. Regionen kan bidra på forespørsel, men dette er KLUBBENS ansvar.
  • Når nye eller eksisterende dommere ønsker seg større utfordringer er det viktig at dette formidles til administrasjonen. De vil da settes inn i seriekamper og tilpasses rett nivå. De som ønsker kan også delta i ulike utviklingsmiljø avhengig av motivasjon, ambisjon og talent.
  • Dommeroppsettet kommer normalt ut 4 ganger i året. Det er viktig at det avholdes dommermøte rett i etterkant av publiseringen for å se på kollisjoner og forfall. Bytte internt først, deretter meldes forfall til Regionen. Husk at dommerne gjøres kjent med dommerbestemmelsene herunder også bestemmelsene for dommerforfall.
  • Utfylling av dommerregninger bør/må gjennomgås for nye dommere.
  • Samarbeide tett med Dommerkonsulent og Dommerutvikler regionalt.
  • Melde dommere på kurs (Dommer Barnehåndball, Dommer 1, 2 eller 3) og ressurspersoner på Dommerutvikler Barnehåndball, Dommerutvikler 1, 2 eller 3.
  • Skaffe seg oversikt over aktivitetsturneringer i egen klubb og      andre klubber i overkommelig reiseavstand og aktivt oppsøke andre klubber      slik at Dommer – barnehåndball får muligheten til å dømme. Samarbeid      gjerne på tvers av klubbene. Det kan være nødvendig med et dommermøte for      å avklare hvem som kan dømme i de ulike turneringene.

 

 

 

 

  • HUSK:
  • Det er viktig at det etableres et dommermiljø i klubben på lik linje med de spillende lagene.
  • Dommere bør få mulighet til å dømme på trening og i treningskamper.
  • Drakter og utstyr til dommere skal være like selvfølgelig som spilletrøyer til det enkelte lag.
  • Dommerprestasjoner bør vektlegges internt på samme måte som resultater som oppnås av de spillende lag. Årsmøter, oppslagstavle, klubbavis, web-side og lokalpresse må benyttes der det er tilgang på dette.