Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Ofte stilte spørsmål

Jeg har fått lisenskrav i Min Idrett, men skal ikke lenger spille håndball
Lisensen opprettes automatisk til alle som betalte den forrige sesong. Dersom du ikke lenger skal spille håndball, er det bare å la være og betale den. Det kommer ingen påminnelser, ei heller noe nytt lisenskrav neste sesong. Du må bare sørge for å betale din lisens dersom du begynner å spille håndball igjen.

Når er forfall på lisensen?
Lisensen forfaller til betaling 1. september hvert år og har gyldighet frem til 31. august det påfølgende år. Forfallsdato for lisensen 2019/2020 er 1. september 2019.  For spillere som fyller 13 år i 2020 (født i 2007), betales det lisens som gjelder for perioden 1. januar til 31. august 2020. Denne har forfall 1. januar 2020.  

Husk at ved å betale din lisens til forfall, er du også forsikret dersom du skader deg på trening.

Hvem har ansvar for å opprette lisenskrav?
Det er klubben som oppretter lisenskrav i SportsAdmin (SA), og for at klubben skal finne spilleren det gjelder må en bruker opprettes i Min Idrett. Alle klubbledere, som er registrert i våre systemer, har tilgang til å gjøre dette. Les mer om hvordan man tildeler lisens her.

På lisenskortet i Min Idrett står det en annen klubb enn den jeg spiller for. Hva gjør jeg?
Lisensen er personlig, og har i utgangspunktet ingen betydning for selve lisensen, men dersom klubbtilhørigheten på kortet er feil så er det stor sannsynlighet for at du har byttet klubb uten å melde overgang. Klubbtilhørigheten på lisenskortet vil imidlertid bli automatisk endret straks din elektroniske overgangen er fullført.

Betaler jeg lisensen i Min Idrett eller i nettbanken?
Du velger selv om du vil betale lisensen via betalingsløsningen i Min Idrett eller via nettbanken. Benytter du Min Idrett vil din betalingsstatus endre seg til betalt straks du har fullført prosessen. Betaler du via nettbanken vil det normalt ta 2-3 virkedager før din status i Min Idrett er oppdatert. Det er viktig å bruke riktig KID-nummer når man betaler via nettbank (dette endres fra år til år). Mer informasjon om hvordan du betaler lisensen finner du her.

Jeg har ved en feil betalt lisensen to ganger.  Hva gjør jeg?

Vi vil ved gjennomgang finne ut at lisensen er betalt to ganger, og vil returnere det overskytende beløpet, men for at denne prosessen skal skje hurtigere ber vi om at du sender oss dokumentasjon på betalingene til lisens@handball.no

Jeg har betalt LISE, men ønsker LISE PLUSS eller LISE SUPER i stedet.  Hva gjør jeg?
Du betaler inn det resterende beløpet og benytter samme KID- og kontonummer som ved forrige innbetaling. 


Jeg har betalt lisens for sesongen, men av ulike årsaker skal jeg likevel ikke spille håndball. Hva gjør jeg?

Dersom du kontakter NHF om dette innen 15. oktober, vil tilbakebetaling av lisens bli vurdert. Etter 15. oktober er det ingen tilbakebetaling av innbetalt lisens.

Jeg har betalt lisens for sesongen, men skal likevel ikke spille håndball fordi laget mitt er trukket fra serien/lagt ned.  Kan jeg få tilbakebetalt lisensen jeg har betalt?
Dersom du har deltatt i kampaktiviteter i sesongen, men laget er trukket/lagt ned før 15. oktober, vil du kunne få tilbakebetalt halve lisensbeløpet.  Etter 15. oktober er det ingen tilbakebetaling.   

Jeg skal, av ulike årsaker, bare spille håndball fra sesongstart og fram til jul. Kan jeg betale halv lisens?
Nei, det er dessverre ikke mulig. Det er kun ved oppstart etter 1. januar at det er mulig å betale halv lisens.

Jeg skal spille turnering i utlandet, men betalte ikke lisens i forrige sesong.  Hva gjør jeg?
Fra sesongslutt og fram til 1. september er man likevel dekket av lisensforsikringen ved spill i turneringer i utlandet.  Klubben din må imidlertid sende en e-post til lisens@handball.no der det oppgis navn på spilleren, fødselsdato, klubbtilhørighet og navnet på turneringen man skal delta i.