Trinn 2
Kursplan dommerkurs Trinn 2
Deltakerne skal videreutdannes gjennom et kamptilbud som skal gi kampleder trygghet og rammer som inspirerer til videreutvikling gjennom økt kunnskap og forståelse for spillet, fordypning i eksisterende kunnskaper i bruk av regler, samarbeid og kommunikasjon med spillets aktører.
Kurset skal ivareta gode holdninger og er basert på NHFs verdiprogram og Fair Play.
Fokusområder: Teoretisk opplæring og kampledelse i praksis med veileder.
Minimumsvarighet: 16 timer teoretisk undervisning med instruktør. Praktisk undervisning med veileder mellom kurskveldene. NHF bestemmer denne fordelingen.
Praksiskrav: Trinn 2-kurset skal gjennomføres med minimum 6 timer praksis underveis i utdanningen. NHFs regler for dokumentasjon og evaluering gjelder.
Målgruppe: Nåværende og tidligere aktive utøvere, ungdom, voksne og foreldre med gjennomført dommerkurs Trinn 1 som ønsker videreutdanning som kampleder for utøvere på nivå opp til G/J 18.
Deltakere: Maks 16 deltakere.
Opptakskrav: Gjennomført dommerkurs Trinn 1 og elektronisk regelkurs.
Vurdering: Deltakerne skal ha oppnådd de kompetansekrav som stilles. Vurderingsform: Fullført/Ikke fullført.
Autorisasjon som dommer: Autorisasjonen gis av NHF og er basert på et utdanningsløp (ikke på funksjonsnivå) når en kampleder har: Tilfredsstilt kompetansekravene som er satt og deltatt på minimum 80 % av undervisningen pr. modul.
Kursbevis: Etter endt kurs skal det utdeles kursbevis. Kursbeviset skal inneholde kurstittel, timetall, emner, tid og sted. NHF har ansvar for kursbevis.
Kursmateriell: NHF har ansvaret for alt kursmateriell.
Etterutdanning (EU): NHF har ansvar for EU.
Instruktør: NHF har ansvaret for alle instruktører. For å være instruktør på dommerkurs Trinn 2 må personen ha idrettsfaglig høyskoleutdanning, NHF instruktørutdanning eller annen relevant kompetanse.
Kursarrangør: NHF er ansvarlig for kurs og gjennomføring.
Organisering: NHF har ansvar for organisering av kurs.
Økonomi: NHF bestemmer kursavgiften.
Mål: Deltaker skal tilegne seg kunnskap og forståelse som gir et grunnlag for kompetanseheving innenfor områdene; Lederrollen, personlig utvikling og prestasjonsevaluering.
Dommerutdanningen er basert på NHFs verdier og Fair Play. Dette skal danne en god plattform for utøvelsen av en trygg og sikker kamplederrolle.
Arbeidsformer: Undervisning i klasserom
Teori: Emne 1-4 (240 minutter)
Praksis: Dømming mellom kurskveld 1 og 2 Prestasjonssamtale med observatør og utfylling av prestasjonsskjema.
EMNE 1: NHFs verdier
Forventninger til kurset NHFs verdier Det handler om respekt, ikke sant? Fair Play NHFs integrerings program Lojalitet
EMNE 2: Lederrollen
Kamplederrollen er lederskap Regelkunnskap Spilleforståelse Rettferdighet/ærlighet Strenghet Mot Kondisjon Antrekk Godt humør Samarbeidsevne Holdninger Tillit Resultatet er godt omdømme Utviklingsplan
EMNE 3: Personlig utvikling
Selvtillit og selvfølelse Hva utvikler bedre selvtillit? Aksept Respekt Autoritet Tips for dommertrening
EMNE 4: Evaluering av dommerprestasjoner
Egen evaluering Bruk av prestasjonsskjemaet
Litteratur
- Spillereglene
- Arbeidshefter
- NHF Lov-, kamp- og konkurransereglement samt andre bestemmelser
Hovedmål:
Videreføre kunnskap om den verdibaserte ideen håndballen bygger i rollen som kampleder for aldersklasser G/J 14-18.
Mål: Deltakeren skal få en teoretisk innsikt i mulige hendelser som kan oppstå og de mest vanlige regelbrudd i den enkelte spillefasen. Deltakeren skal få innføring i ulike modeller innenfor ansvar, arbeidsfordeling og kommunikasjon, samt en fordypning i «De 9 prinsippene».
Dommerutdanningen er basert på NHFs verdier og Fair Play. Dette skal danne en god plattform for utøvelsen av en trygg og sikker kamplederrolle.
Arbeidsformer: Undervisning i klasserom.
Teori: Emne 5-9 (240 minutter)
Praksis: Dømming mellom kurskveld 2 og 3. Prestasjonssamtale med observatør og utfylling av prestasjonsskjema.
EMNE 5: Erfaringsutveksling
Hva har skjedd siden siste kurskveld?
EMNE 6: Overordnete prinsipper for spillet
De 9 prinsippene
EMNE 7: Regelbruk i spill vs motspill
Kjennetegn og muligheter Fasemodellen Innføring i bruk av referanseregister Regelgjennomgang og bruk av referanseregister i ulike spillefaser
EMNE 8: Arbeidsfordeling
Måldommers ansvar Banedommers ansvar Situasjonsbetinget ansvar Spilleregel 17 - Dommerne Arbeidsfordelingsavtale Ansvars- og arbeidsområder, forsvarsformasjoner Banens inndeling i soner og sektorer
Litteratur:
- Spillereglene
- Arbeidshefter
- NHF Lov-, kamp- og konkurransereglement samt andre bestemmelser
Mål: Deltakeren skal gis en videreutvikling i bruk av styringsverktøy med fordypning i regel 8 og 16.
Videre skal deltakerne tilegne seg handlingskompetanse gjennom kjennskap til tolkning og vurdering av hensikt og handling utført av spillere/ledere.
Dommerutdanningen er basert på NHFs verdier og Fair Play. Dette skal danne en god plattform for utøvelsen av en trygg og sikker kamplederrolle.
Arbeidsformer: Undervisning i klasserom.
Teori: Emne 10-12 (240 minutter)
Praksis: Dømming mellom kurskveld 3 og 4 Prestasjonssamtale med observatør og utfylling av prestasjonsskjema.
EMNE 9: Erfaringsutveksling
Hva har skjedd siden siste kurskveld?
EMNE 10: Verbal - Nonverbal kommunikasjon
Verktøy for god kampledelse Tegngiving Kommunikasjonsmodell Kampledernes kommunikasjonsferdigheter Internkommunikasjon i paret Rollespill – praktiske øvelser
EMNE 11: Kamplederens styringsverktøy
Spilleregel 8 Tillatt/Ikke tillatt Direkte bestrafning Usportslig opptreden Spilleregel 16 Bestrafningsmuligheter Skadet spiller/ballkontroll/bytte Diskvalifikasjon Automatisk funksjonsforbud NHFs kamptilbud Riktig bruk av bestrafningstrappen gir god kampledelse Toleransekurven Tips progressiv bestrafning i kampens første del i «kampens første 10 minutter» Mer enn èn forseelse i samme situasjon Usportslig opptreden av ledere
EMNE 12: Kampledernes handlingskompetanse
Tolkning, vurdering av hensikt og handling
Litteratur
- Spillereglene
- Arbeidshefter
- NHF Lov-, kamp- og konkurransereglement samt andre bestemmelser
Mål: Deltakerne skal tilnærme seg og forstå viktigheten av kastenes utførelse. Fordypning i prosedyrer for innlevering av protest og utfylling av rapport, og forståelse for egen utvikling og veien videre mot Trinn 3-kurset.
Dommerutdanningen er basert på NHFs verdier og Fair Play. Dette skal danne en god plattform for utøvelsen av en trygg og sikker kamplederrolle.
Arbeidsformer: Undervisning i klasserom og hall.
Teori: Emne 13-16 (240 minutter)
EMNE 13: Erfaringsutveksling
Hva har skjedd siden siste kurskveld?
EMNE 14: Kastenes utførelse
Spilleregel 15 Viktigheten av orden ved:
- Avkast
- Innkast
- Utkast
- Frikast
- 7m-kast
EMNE 15: Protester og Rapporter
Protester:
- Før kampstart
- Under kampen
- Etter kampen
Hendelsen som resulterer i rapport:
- Før kampstart
- Under kampen
- Etter kampen
EMNE 16: Veien videre
Utdanning Du og håndballmiljøet Sosiale medier Struktur og rutiner Kjennskap til regionens nettside Forfall til kamp Lederrollen på veien videre (rep. fra emne 2) Utviklingsplan
Litteratur
- Spillereglene
- Arbeidshefter
- NHF Lov-, kamp- og konkurransereglement samt andre bestemmelser