Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Trinn 2

Kursplan dommerkurs Trinn 2

Denne saken er eldre enn ett år, og kan inneholde utdatert informasjon.

Deltakerne skal videreutdannes gjennom et kamptilbud som skal gi kampleder trygghet og rammer som inspirerer til videreutvikling gjennom økt kunnskap og forståelse for spillet, fordypning i eksisterende kunnskaper i bruk av regler, samarbeid og kommunikasjon med spillets aktører.

Kurset skal ivareta gode holdninger og er basert på NHFs verdiprogram og Fair Play.

Fokusområder: Teoretisk opplæring og kampledelse i praksis med veileder.

Minimumsvarighet: 16 timer teoretisk undervisning med instruktør. Praktisk undervisning med veileder mellom kurskveldene. NHF bestemmer denne fordelingen.

Praksiskrav: Trinn 2-kurset skal gjennomføres med minimum 6 timer praksis underveis i utdanningen. NHFs regler for dokumentasjon og evaluering gjelder.

Målgruppe: Nåværende og tidligere aktive utøvere, ungdom, voksne og foreldre med gjennomført dommerkurs Trinn 1 som ønsker videreutdanning som kampleder for utøvere på nivå opp til G/J 18.

Deltakere: Maks 16 deltakere.

Opptakskrav: Gjennomført dommerkurs Trinn 1 og elektronisk regelkurs.

Vurdering: Deltakerne skal ha oppnådd de kompetansekrav som stilles. Vurderingsform: Fullført/Ikke fullført.

Autorisasjon som dommer: Autorisasjonen gis av NHF og er basert på et utdanningsløp (ikke på funksjonsnivå) når en kampleder har: Tilfredsstilt kompetansekravene som er satt og deltatt på minimum 80 % av undervisningen pr. modul.

Kursbevis: Etter endt kurs skal det utdeles kursbevis. Kursbeviset skal inneholde kurstittel, timetall, emner, tid og sted. NHF har ansvar for kursbevis.

Kursmateriell: NHF har ansvaret for alt kursmateriell.

Etterutdanning (EU): NHF har ansvar for EU.

Instruktør: NHF har ansvaret for alle instruktører. For å være instruktør på dommerkurs Trinn 2 må personen ha idrettsfaglig høyskoleutdanning, NHF instruktørutdanning eller annen relevant kompetanse.

Kursarrangør: NHF er ansvarlig for kurs og gjennomføring.

Organisering: NHF har ansvar for organisering av kurs.

Økonomi: NHF bestemmer kursavgiften.

Mål: Deltaker skal tilegne seg kunnskap og forståelse som gir et grunnlag for kompetanseheving innenfor områdene; Lederrollen, personlig utvikling og prestasjonsevaluering.

Dommerutdanningen er basert på NHFs verdier og Fair Play. Dette skal danne en god plattform for utøvelsen av en trygg og sikker kamplederrolle.

Arbeidsformer: Undervisning i klasserom

Teori: Emne 1-4 (240 minutter)

Praksis: Dømming mellom kurskveld 1 og 2 Prestasjonssamtale med observatør og utfylling av prestasjonsskjema.

EMNE 1: NHFs verdier

Forventninger til kurset NHFs verdier Det handler om respekt, ikke sant? Fair Play NHFs integrerings program Lojalitet

EMNE 2: Lederrollen

Kamplederrollen er lederskap Regelkunnskap Spilleforståelse Rettferdighet/ærlighet Strenghet Mot Kondisjon Antrekk Godt humør Samarbeidsevne Holdninger Tillit Resultatet er godt omdømme Utviklingsplan

EMNE 3: Personlig utvikling

Selvtillit og selvfølelse Hva utvikler bedre selvtillit? Aksept Respekt Autoritet Tips for dommertrening

EMNE 4: Evaluering av dommerprestasjoner

Egen evaluering Bruk av prestasjonsskjemaet

Litteratur

  • Spillereglene
  • Arbeidshefter
  • NHF Lov-, kamp- og konkurransereglement samt andre bestemmelser

Hovedmål:
Videreføre kunnskap om den verdibaserte ideen håndballen bygger i rollen som kampleder for aldersklasser G/J 14-18.
Mål: Deltakeren skal få en teoretisk innsikt i mulige hendelser som kan oppstå og de mest vanlige regelbrudd i den enkelte spillefasen. Deltakeren skal få innføring i ulike modeller innenfor ansvar, arbeidsfordeling og kommunikasjon, samt en fordypning i «De 9 prinsippene».

Dommerutdanningen er basert på NHFs verdier og Fair Play. Dette skal danne en god plattform for utøvelsen av en trygg og sikker kamplederrolle.

Arbeidsformer: Undervisning i klasserom.

Teori: Emne 5-9 (240 minutter)

Praksis: Dømming mellom kurskveld 2 og 3. Prestasjonssamtale med observatør og utfylling av prestasjonsskjema.

EMNE 5: Erfaringsutveksling

Hva har skjedd siden siste kurskveld?

EMNE 6: Overordnete prinsipper for spillet

De 9 prinsippene

EMNE 7: Regelbruk i spill vs motspill

Kjennetegn og muligheter Fasemodellen Innføring i bruk av referanseregister Regelgjennomgang og bruk av referanseregister i ulike spillefaser

EMNE 8: Arbeidsfordeling

Måldommers ansvar Banedommers ansvar Situasjonsbetinget ansvar Spilleregel 17 - Dommerne Arbeidsfordelingsavtale Ansvars- og arbeidsområder, forsvarsformasjoner Banens inndeling i soner og sektorer

Litteratur:

  • Spillereglene
  • Arbeidshefter
  • NHF Lov-, kamp- og konkurransereglement samt andre bestemmelser

Mål: Deltakeren skal gis en videreutvikling i bruk av styringsverktøy med fordypning i regel 8 og 16.
Videre skal deltakerne tilegne seg handlingskompetanse gjennom kjennskap til tolkning og vurdering av hensikt og handling utført av spillere/ledere.

Dommerutdanningen er basert på NHFs verdier og Fair Play. Dette skal danne en god plattform for utøvelsen av en trygg og sikker kamplederrolle.

Arbeidsformer: Undervisning i klasserom.

Teori: Emne 10-12 (240 minutter)

Praksis: Dømming mellom kurskveld 3 og 4 Prestasjonssamtale med observatør og utfylling av prestasjonsskjema.

EMNE 9: Erfaringsutveksling

Hva har skjedd siden siste kurskveld?

EMNE 10: Verbal - Nonverbal kommunikasjon

Verktøy for god kampledelse Tegngiving Kommunikasjonsmodell Kampledernes kommunikasjonsferdigheter Internkommunikasjon i paret Rollespill – praktiske øvelser

EMNE 11: Kamplederens styringsverktøy

Spilleregel 8 Tillatt/Ikke tillatt Direkte bestrafning Usportslig opptreden Spilleregel 16 Bestrafningsmuligheter Skadet spiller/ballkontroll/bytte Diskvalifikasjon Automatisk funksjonsforbud NHFs kamptilbud Riktig bruk av bestrafningstrappen gir god kampledelse Toleransekurven Tips progressiv bestrafning i kampens første del i «kampens første 10 minutter» Mer enn èn forseelse i samme situasjon Usportslig opptreden av ledere

EMNE 12: Kampledernes handlingskompetanse

Tolkning, vurdering av hensikt og handling

Litteratur

  • Spillereglene
  • Arbeidshefter
  • NHF Lov-, kamp- og konkurransereglement samt andre bestemmelser

Mål: Deltakerne skal tilnærme seg og forstå viktigheten av kastenes utførelse. Fordypning i prosedyrer for innlevering av protest og utfylling av rapport, og forståelse for egen utvikling og veien videre mot Trinn 3-kurset.
Dommerutdanningen er basert på NHFs verdier og Fair Play. Dette skal danne en god plattform for utøvelsen av en trygg og sikker kamplederrolle.

Arbeidsformer: Undervisning i klasserom og hall.

Teori: Emne 13-16 (240 minutter)

EMNE 13: Erfaringsutveksling

Hva har skjedd siden siste kurskveld?

EMNE 14: Kastenes utførelse

Spilleregel 15 Viktigheten av orden ved:

  • Avkast
  • Innkast
  • Utkast
  • Frikast
  • 7m-kast

EMNE 15: Protester og Rapporter

Protester:

  • Før kampstart
  • Under kampen
  • Etter kampen

Hendelsen som resulterer i rapport:

  • Før kampstart
  • Under kampen
  • Etter kampen


EMNE 16: Veien videre

Utdanning Du og håndballmiljøet Sosiale medier Struktur og rutiner Kjennskap til regionens nettside Forfall til kamp Lederrollen på veien videre (rep. fra emne 2) Utviklingsplan

Litteratur

  • Spillereglene
  • Arbeidshefter
  • NHF Lov-, kamp- og konkurransereglement samt andre bestemmelser