1000 trenere startet utdanning
Over 1000 har gjennomført oppstarten i vår trenerutdanning – nå er det din tur!
Start din trenerutdanning med to nettmøter og fullføring av de tre første modulene.
Trener 1 - Din vei til å bli en bedre håndballtrener!
Ønsker du å utvikle dine ferdigheter som håndballtrener og bidra til å skape et trygt og spennende miljø for unge spillere? Da er Trener 1-kurset perfekt for deg!
Hvorfor velge Trener 1?
Økt kompetanse | Bedre forståelse av spillet | Sikkerhet og skadeforebygging | Erfaringsutveksling | Positiv rollemodell | Bedre organisering | Økt engasjement
-
- Treffe andre frivillige foreldretrenere
- Enklere trenerhverdag (introduserer våre «skoler»)
- Få ta del i erfart fra ulike miljøer
- Ulike idrettene, inkludert Olympiatoppen
- Forskning; faktorer som påvirker og betingelser for læring
- Sammenligne egen med andres erfaringer (bryte med arvet tradisjoner)
- Økt innsikt i hvordan tilrettelegge for læring i grupper med ulikt ferdighetsnivå
- Lære igjennom å «prøve og feile» og alternative tilbakemeldingsstrategier
- Lekens betydning; Lek med intensjon om å lære håndballferdigheter
- M.fl.
Mer info om trenerutdanning
Hva trenger spillere for at flest mulig blir med lengst mulig?
Nøkkelfaktorer
Gjennom å nå ut til flere trenere kan vi dele de viktigste faktorene som gjør håndball til en morsom og givende opplevelse for både barn og ungdom.
- Følelsen av å bidra og delta – mestre i kampsituasjoner.
Handler om å ivareta følgende i treningsøkter (og kamper):
- Å bli sett og hørt, samt føle en tilhørighet.
- Oppleve å være involvert/delaktig i lagets aktiviteter.
- Konkurransebaserte leker med håndballelementer som en metode for utforskende læring (designe omgivelser for oppdagende læring). Se også under.
- Situasjonsøving for oppdagende læring (lage læringslandskap).
- Simuleringer/manipulering av kampsituasjoner i øvelser sektorvis og/eller øving alle sektorer samtidig (med regulert motstand).
Oppstart Trener 1
De tre første modulene (Trygge rammer, Relasjoner og Mestringsmiljø) gjennomføres digitalt via TEAMS. Fortsettelsen baserer seg på oppslutning i ditt nærmiljø.
Aktuelle gjennomføringsmodeller (merk ny modul nummerering fra 01.01.2025 | Samme titler | Se under)
Alternativ 1 | Alternativ 2 | Alternativ 3 |
Helg 1 i hall:
Helg 2 i hall:
|
Teams
To kortere helger i hall
|
Teams
16 timers praksis fordelt på
|
Trener 1 modulene
- Trygge rammer
- Relasjoner
- Mestringsklima
- Aldersrelatert og nivåtilpasset trening + Treningsplanlegging
- Håndballøkten
- Kast og mottak
- Laget - Team og organisasjon (tidl. nr 11)
- Skudd
- Angrepsferdigheter (tidl. nr 7)
- Forsvarsferdigheter (tidl. nr 09)
- Målvaktsferdigheter (tidl. nr 10)
- Fysisk trening
- Kontra - Retur
Overordnet innhold Trener 1 rekken
Grunnleggende ferdigheter | Lær de viktigste teknikkene og metodene for å trene barn og unge i alderen 6-16 år. |
Organisering og ledelse | Lær hvordan du effektivt kan planlegge og gjennomføre en treningsøkt, samtidig som du skaper et miljø som fremmer mestring. Lek som metode for å introdusere håndballferdigheter. |
Verdier i fokus | Forstå viktigheten av verdier i håndball både på trening og i kamp. |
Utveksling erfaringer | Møt andre trenere og del erfaringer for å utvikle deg selv og ditt lag. |
Fleksibel læring | Kurset består av 13 moduler, inkludert digitale nettmøter og praktiske økter i hallen. Muligheter for at all teori gjennomføres digitalt, og praksis (8t+8t) fordelt på ukedagskvelder eller to helgdager. |
Om lekens betydning
Lek med intensjon om å lære håndballferdigheter
- første trinn i opplevelsen av «å mestre i kampsituasjoner»
Lek utvikler:
Sosiale ferdigheter + Motivasjon og glede | Lek gir mulighet for samspill og oppleves av mange som tryggere. |
Naturlig læring og essensielle for videre idrettslig utvikling | Lek utvikler motoriske ferdigheter (mange repetisjoner). |
Kreativitet og problemløsning | Lek åpner opp for gjenkjennelse av mulige løsninger. |
Alle kan delta og føle mestring (inkluderende læringsmiljø) | Lek kan tilpasses tilpasses spillernes ulike ferdighetsnivåer |
Eksperimentering og læring av feil (lavere frykt for å mislykkes) | Lek gir rom for eksperimentering og læring gjennom prøving og feiling |
Mestre i kampsituasjoner | Lek med håndballelementer kan overføres til videreføring av håndballferdigheter |