Annonse
Samarbeidet med Gjensidige

Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

dommere.jpeg

Dommeroppsett sesongen 2024/2025

Ny sesong er i gang! Har du husket å oppdatere dommerprofilen din i TurneringsAdmin?

Til alle dommere og dommerkontakter i Region Nord!
For noen begynner sesongen 2024/25 allerede denne uken, mens andre skal i gang i nær fremtid. I den forbindelse er det viktig at følgende er i orden, slik at vi sammen kan skape en best mulig sesong!

Dommerpåmeldingen din:

  • Er påmeldingen din «ubesvart» risikerer du å bli satt opp på kamper i det første dommeroppsettet, ettersom du vil ligge som aktiv i TurneringsAdmin(TA). Alle som ligger aktiv i TA kan berammes til kamper.
    • Dette er svært uheldig for alle parter hvis du ikke har tenkt til å fortsette å dømme!
  • Når du huker av «avslått» vil dommerprofilen din bli inaktivert, og du vil ikke bli satt opp på kamper.
  • Har du «godkjent» er alt i orden, og du trenger kun å oppdatere dommerprofilen som beskrevet under.

Oppdater dommerprofilen din i TA:
Pass på at følgende er oppdatert for sesongen 2024/25 i TA:

  • Kontonr
  • Mailadresse og telefon nr
    • Oppdateres i Minidrett.no.
  • Habilitetssperre og antilag
    • Obs! Pass på at sperrene dine gjelder for kommende sesong, og ikke bare fra tidligere sesong.
    • Sperren må legges inn før det aktuelle oppsettet legges hvis det skal bli tatt hensyn til.
  • Tidssperrer
    • Frist for å legge inn tidssperrer for ut september er søndag 11. august!
    • Gjerne legg inn for ut oktober måned hvis du har mulighet.
    • Oppdateres fortest mulig.
  • Anleggsenheter
    • Obs! Dømmer du J/G 15 år eller høyere kan du bli satt opp i andre haller i nærheten ved behov, men jeg forsøker å unngå dette.
    • Oppfordrer dere til å legge inn flere haller enn kun egen hall.
    • Hvilke haller man ønsker å dømme i.

Dommeroppsett for september:

  • Oppsettet i alle områder hvor Regionen berammer dommere i september måned vil påbegynnes for september 12. august.
    • Dette oppsettet må dessverre legges før fristen for fri omberamming går ut, ettersom det er eneste måten å rekke å få lagt og publisert de første oppsettene. Dere kan oppleve at oppsettet bærer preg av omberamminger, både mens oppsettet legges og etter at det er publisert.
    • Oppdager du noen kamper som kolliderer e.l. ta kontakt tidligst mulig. Det kan fort skje under det første oppsettet ettersom det vil komme en del omberamminger i denne perioden.
  • Sjekk i TA at oppdragene ikke krasjer med noe annet du skal.
    • Appen (MinHåndball) er ikke 100%, så sjekk gjerne appen opp imot TA.

Melde forfall? Søk om fritak:

  • Må du melde forfall til et oppdrag? Send inn en fritaksøknad i TA (helt til høyre i oppdraget), ikke mail eller melding.
    • Ved akutt forfall etter kl. 16.00 på kampdag i ukedagene må du selv finne kvalifisert erstatter.
      • Begge lagene, makker og oppsettsansvarlig skal varsles (varsle oppsettansvarlig: bruk fritaksøknad til å registrere byttet med årsak, så vil kampen oppdateres dagen etter. Bytter registrert i Live oppdateres kun på mandager).
    • Ved akutt forfall i helg skal begge lagene, makker og oppsettsansvarlig varsles, og du må selv finne kvalifisert erstatter.
      • Til oppsettsansvarlig holder det med fritaksøknad med årsak.
    • Husk 10 dagersregelen!
    • Er du berammet til et oppdrag under 10 dager før kampdag kan du uansett sende inn søknad. Helst så fort som mulig, slik at vi rekker å finne erstatter!
    • Bytter registreres via fritaksøknad ved å legge inn erstatter i søknaden.
  • Det vil bli omberammet en del kamper mens det jobbes med det første oppsettet, så sjekk fortest mulig om noen av oppdragene du står på kolliderer med hverandre! Send inn fritaksøknad på det som krasjer så fort som mulig.
  • Alle sperrer som er lagt inn etter at jeg har berammet vedkommende til en kamp vil jeg ikke få noe varsel om, og jeg er derfor avhengig av å få beskjed fortest mulig om slike tilfeller. Varsel om dette gjøres ved å legge inn fritaksøknad i TA. Her gjelder 10 dagersregelen.

Forfall til NM, Bring og Lerøy:

  • Forfall til Bring, Lerøy og de første rundene av NM er unntak fra det over!
  • Forfall til disse nasjonale seriene må meldes inn per mail, ikke fritaksøknad.
    • Årsak: Fritaksøknadene ville gått til sentralt fremfor regionalt, og derfor kan vi dessverre ikke bruke fritaksøknad her.
  • Ved forfall til slike kamper skal uansett dommeroppsettansvarlig varsles, selv om det er i helg!
    • Ved akutt forfall i helg til slike kamper kan det sendes melding eller ringes. Du er fortsatt ansvarlig for å finne kvalifisert erstatter.
  • Det er strengere krav ved bytter da dette er nasjonale serier.
  • 10 dagersregelen gjelder også her.

Dommeroppsett for oktober:

  • Oppsettet i alle områder hvor regionen berammer dommere for oktober måned vil bli påbegynt ganske fort etter at oppsettet for september er publisert.
  • Det vil bli åpnet for å legge inn tidssperrer for oktober rett etter at september er publisert, men vil kun være åpen i noen få dager!
    • Dette for at oppsettet for oktober må påbegynnes fortest mulig, slik at det kan publiseres tidligst mulig.
    • Det stenges midlertidig for å unngå misforståelser som skjer når sperrer legges inn i ettertid før kamper blir publisert.
    • Mulighet for å legge inn tidssperrer vil åpnes igjen når oppsettet for oktober er publisert, og vil da forbli åpent en lengre periode helt til oppsettet for november/desember blir påbegynt.

Søknad om tilgjengelige oppdrag:

  • Etter at langtidsoppsettet er publisert vil forfallskamper bli lagt tilgjengelige i TA. Slike kamper kan man søke om på vegne av seg selv eller konstellasjonen.
  • Kun kamper innenfor publisert periode vil legges tilgjengelige. Det betyr at når oppsettet for september er publisert, er det kun ledige kamper i september som legges tilgjengelige for søknad. 
    • Kamper som blir omberammet til en dato utenfor publisert periode vil avpubliseres. 
  • Ved å søke om slike kamper gir du/dere meg beskjed om at du/dere har mulighet til dømme denne dagen, evt at man kan dømme flere enn man er satt opp på.
  • Det er ikke mulig å plukke kamper man selv vil ha og automatisk få disse tildelt!
  • Alle søknader blir gått gjennom av oppsettsansvarlig, og vil fordeles jevnt utover til de som har gitt beskjed om at de har mulighet til å dømme via TA.
    • «Jeg setter stor pris på at dommere søker på egne vegne og for konstellasjonen når man ser at det ligger tilgjengelige forfallskamper ute! Det hjelper meg mye i mitt arbeid for å gi flest mulig et best mulig oppsett, samt for å få dekket opp flest mulig kamper med dommere!» - Marthe Nesset, dommeroppsettansvarlig.
  • Hvis det er noen som søker om mange kamper gjennom sesongen, så vil ikke alle disse søknadene besvares kort tid etter at de har kommet inn. Dette for at andre også skal få muligheten til å kunne søke om de aktuelle kampene, slik at de kan fordeles jevnt utover.

 

Håper dere får en fin sesong, og lykke til med dømmingen! 😃