Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

2019-EURO_Finnanger-Lars-Tore.jpg

Én håndball-scoring - nesten

Å kalle Lars-Tore Finnanger et håndballmenneske, det er å ta alt for kraftig i...

Denne saken er eldre enn ett år, og kan inneholde utdatert informasjon.

EURO2020s markedsleder i Trondheim har en svært begrenset erfaring med idrett og liten ball:

- Jeg var med i en skoleturnering mens jeg gikk i ungdomsskolen på Ugla og scoret ett mål – trodde jeg; men det var tramp, ler Lars-Tore. Om det altså ikke er håndball som er hans idrett, så er det ikke så rart at han har størst binding til ski og fotball. Fotball har jo «alle» spilt, og ski? Der var han arvelig belastet både gjennom pappa Johan og onkel Elling, begge dugelige hoppere.

Og når det gjelder å være til stede på store arrangement, der har også far og onkel «skylda»:

- Jeg fikk i hvert fall tidlig smaken på å oppleve slike ting. Allerede som femåring var jeg med til Ski-VM i Oslo (1982). Der fikk jeg til og med hilse på kongen.

Gründer og salgssjef i det sivile og med frivillig-verv i mange tidligere arrangement - hva blir hovedoppgave som leder av markedsseksjonen i LOC/EURO2020?

- Det blir rett og slett å skape oppmerksomhet om de to EURO-arrangementene – og, selvsagt å selge billetter.

- Hvordan skjer oppmerksomhetsskaping?

- Ved å være til stede; i håndballmiljøene, på næringslivsarenaer og på andre store idrettsarrangement. Vi har for eksempel nettopp hatt mulighet til å promotere EURO2020 gjennom samarbeidet med Toppidrettsveka. Det er mye innsikt og lærdom å hente ved å være tett på Toppidrettsvekas sjef, Harald Fladseth.

- Det er klare overføringsverdier på markedssiden; logistikk, selge billetter, skape oppmerksomhet og opplevelse. Jeg mener også det er fornuftig å samarbeide med Tour de Ski 2020 og Ski-VM 2025-folkene. Vi kan hjelpe hverandre. Sammen blir vi sterke, mener Finnanger.

For Finnanger og hans stab handler det altså om å nå ut til folk; om å gjøre EURO kjent,atdet skjer, nårdet skjer, hvasom skjer – selge opplevelser og selge billetter.

- At vi i januar får besøk av lagene til store håndballnasjoner som Frankrike, Spania og Tyskland gjør at det blir lettere å selge billetter, tror markedssjefen og understreker også et annet viktig moment:

- EURO2020 liveblir jo i hovedsak for dem som bor i Trøndelag. For oss er det også om å gjøre å skape EURO-stemning på steder i håndballregionen et godt stykke unna EM-byen, for dem som ikke kan komme til Nidarø og Trondheim. Det kan skje ved å skape lokale arrangement med kampoverføringer på storskjerm for eksempel, sier Lars-Tore Finnanger.

 

finnanger-larstore.jpg

FAKTA

LARS-TORE FINNANGER

Alder:
42 år

Utdannelse:
Videregående skole

Sivil jobb:
Medgründer og salgssjef i «Utbrudd Performance Marketing AS»

EURO2020 – LOC-verv:
Leder av markeds-seksjonen

Tidligere frivillighetsarbeid:
Markedsansvarlig for World Cup i Granåsen, transportansvarlig under supercupkampen på Lerkendal (i 2016 mellom Real Madrid og Sevilla), styremedlem i Juba Juba barnefestival, er mentor i Ungt Entreprenørskap og er trener for laget til sin tiårige datter.

EURO-mail:
marketing@handballeuro2020.com