Sportslig plan
Skal den sportslige planen gjøre en forskjell i hallen, må den være godt forankret hos alle i klubben.
Derfor er det viktig at den praktiseres i all den daglige aktiviteten, og at den implementeres som en naturlig del i klubbens fora for trenere og ledere.
Den sportslige planen er klubbens styringsverktøy og hjelpemiddel for treneren og laglederen. Med utgangspunkt i klubbens verdier og målsettinger legger sportsplanen grunnlaget for Håndball for alle” i et trygt og utviklende miljø.
Planen skal danne grunnlag for kontinuitet, bygge trygghet og kunnskap, forebygge konflikter og være et praktisk verktøy for ledere og trenere i klubben. Imidlertid er prosessen rundt utviklingen av en sportsplan viktig, altså at trenere og andre som skal ha tilhørighet til planen blir involvert i utviklingen.
Under har vi listet opp de områdene vi anbefaler bør være en del av en håndballklubbs sportslige plan.
- Hva er hensikten med sportsplanen?
- Hvem skal denne gjelde for?
- Hvordan har den blitt utarbeidet?
- Hvordan skal planen evalueres og rulleres?
- Visjon
- Verdigrunnlag
- Overordnede sportslige mål
- Fair Play
- Retningslinjer og ansvar for trenere
- Retningslinjer og ansvar for spillere
- Retningslinjer og ansvar for oppmenn og foreldre
- Retningslinjer og ansvar for dommere?
- Hvordan er det sportslige arbeidet i klubben organisert?
- Hvem har det overordnede sportslige ansvaret?
- Hvem har ansvar for treneroppfølging / trenerkoordinator?
- Hvem har ansvaret for barnehåndball?
- Hvem har ansvaret for ungdomshåndball?
- Hvem har ansvar for seniorhåndball?
- Hvem har ansvar for dommere?
- Hvem har ansvar for oppmenn og foreldre?
Overordnede mål for barnehåndball:
Viktigste virkemidler for å nå det overordnede målet
- Faste aktiviteter og arrangement for barn (sport, turneringer og sosialt/miljø)
- Forhold til andre idretter Treningsmengde (gymsal, bane)
- Hvilke prinsipp har vi for påmelding av lag?
- Hvordan driver klubben rekrutteringsarbeidet?
- Hvordan blir trenere rekruttert til barnehåndballen?
- Er det et foreldreansvar eller finner den sportslige ledelsen trenere til hvert lag?
- Hvor mange trenere skal det være per lag Foreldreengasjement
På trening:
- Overordnede mål for treningen
- Fokusområder for barnehåndball (sosialt, trygghet, lek og utvikling)
- Spilleren i sentrum: Hva betyr dette for oss?
I kamp:
- Overordnede mål for kampaktivitet
- Hvordan spilles håndballkamper i de ulike årsklassene?
- Forhold til andre spillere, trenere og dommere
- Hvilke retningslinjer har klubben for spilletid, rullering av spilleplasser, hvem skal stå i mål osv?
- Hvor mange mål bør en maksimalt vinne med i barnehåndballen (maks ti)? Og hvordan kan en regulere dette?
- Utvikling
- Forventning om utdanning og kompetanseheving
- Trenerforum
- Utvikling av fagmiljø
- Eventuelt klubbens holdning til spillestil (f.eks offensivt forsvar)
- Eventuelt dypere fokusområder innenfor de ulike alderstrinnene
Overordnede mål for ungdomshåndball:
- Viktigste virkemidler for å nå målet / målene
- Faste aktiviteter og arrangement for ungdommer
- Forholdet til andre idretter og klubber
- Treningsmengde / Treningstid
- Hvem er trenere på ungdomslagene?
- Hvilke prinsipp har vi for påmelding av lag?
Differensiering:
- Hvilke retningslinjer har vi for hospitering med eldre lag?
- Hvilke kriterier bør ligge til grunn for ”å få spille opp”?
- Hvem har ansvaret for at spilleren blir skjermet for overbelastning (spesielt i kamp)? Hvem skal involveres i slike prosesser?
- Fellestrening på tvers av lag
Miljø:
- Hvordan ønsker vi å utvikle miljøet rundt ungdomslagene?
- Hvordan ønsker vi å utvikle miljøet på tvers av lagene i ungdomsgruppen?
Involvering:
- Hvordan skal spillerne få innflytelse på sin egen aktivitet?
- Hvilke rutiner bør trenerne følge for at ungdommene blir involverte?
- Hvordan skal spillerne få innflytelse på klubbens aktivitet?
- Hvilket ansvar forventer klubben at ungdommene tar for klubbens aktivitet?
- Hvilket ansvar har ungdommene overfor de yngre spillerne?
På trening:
- Overordnede mål for treningsaktivitet
- Planlegging av treninger
- Viktigste fokusområder for ungdomstreninger
- Skadeforebyggende trening
I kamp:
- Overordnede mål for kampaktiviteten
- Forholdet til andre spillere, trenere og dommere
- Prinsipp for fordeling av spilletid
- Rullering av spilleplasser
- Hvor mange mål bør klubbens lag maksimalt vinne med?
Kompetanse:
- Forventninger om utdanning og kompetanseheving
- Trenerforum
- Utvikling av fagmiljø
- Eventuelt klubbens holdning til spillestil (f.eks tempofylt håndball)
- Eventuelt dypere fokusområder innen de ulike alderstrinnene
- Eventuelt klubbens holdning til spillestil (f.eks tempofylt håndball)
- Eventuelt dypere fokusområder innen de ulike alderstrinnene
- Hvilke kriterier bør spillerne oppfylle for å delta på seniorlagenes treninger og kamper?
- Når bør spillerne få trene med seniorlag
- Når bør spillerne få spille med seniorlag
- Hvilket ansvar har seniorspillerne for å inkludere ungdomsspillere?
- Overordnede mål for seniorhåndballen
- Organisering rundt seniorlagene
- Forventninger til trenerne
- Forventninger til seniorspillerne
- Holdninger
- Treningsvilje
- Klubbengasjement / Engasjement for yngre lag
- Treningsmengde og -tid
- Retningslinjer for flytting av spillere mellom eventuelle 1.- og 2. lag (eller flere) Eventuelt klubbens holdning til spillestil (f.eks stort fokus på utvikling av godt kontrings- og ankomstspill) ungdomsspillere?