Annonse
Samarbeidet med Gjensidige

Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

20150813_Fra_U_EM2016_Makedonia_900.jpg

Sportslig plan

Skal den sportslige planen gjøre en forskjell i hallen, må den være godt forankret hos alle i klubben.

Derfor er det viktig at den praktiseres i all den daglige aktiviteten, og at den implementeres som en naturlig del i klubbens fora for trenere og ledere.

Den sportslige planen er klubbens styringsverktøy og hjelpemiddel for treneren og laglederen. Med utgangspunkt i klubbens verdier og målsettinger legger sportsplanen grunnlaget for Håndball for alle” i et trygt og utviklende miljø.

Planen skal danne grunnlag for kontinuitet, bygge trygghet og kunnskap, forebygge konflikter og være et praktisk verktøy for ledere og trenere i klubben. Imidlertid er prosessen rundt utviklingen av en sportsplan viktig, altså at trenere og andre som skal ha tilhørighet til planen blir involvert i utviklingen. 

Under har vi listet opp de områdene vi anbefaler bør være en del av en håndballklubbs sportslige plan.

  • Hva er hensikten med sportsplanen?
  • Hvem skal denne gjelde for?
  • Hvordan har den blitt utarbeidet?
  • Hvordan skal planen evalueres og rulleres?
  • Visjon
  • Verdigrunnlag
  • Overordnede sportslige mål
  • Fair Play
  • Retningslinjer og ansvar for trenere
  • Retningslinjer og ansvar for spillere
  • Retningslinjer og ansvar for oppmenn og foreldre
  • Retningslinjer og ansvar for dommere?
  • Hvordan er det sportslige arbeidet i klubben organisert?
  • Hvem har det overordnede sportslige ansvaret?
  • Hvem har ansvar for treneroppfølging / trenerkoordinator?
  • Hvem har ansvaret for barnehåndball?
  • Hvem har ansvaret for ungdomshåndball?
  • Hvem har ansvar for seniorhåndball?
  • Hvem har ansvar for dommere?
  • Hvem har ansvar for oppmenn og foreldre?

 

Overordnede mål for barnehåndball:
Viktigste virkemidler for å nå det overordnede målet

  • Faste aktiviteter og arrangement for barn (sport, turneringer og sosialt/miljø)
  • Forhold til andre idretter Treningsmengde (gymsal, bane)
  • Hvilke prinsipp har vi for påmelding av lag?
  • Hvordan driver klubben rekrutteringsarbeidet?
  • Hvordan blir trenere rekruttert til barnehåndballen?
  • Er det et foreldreansvar eller finner den sportslige ledelsen trenere til hvert lag?
  • Hvor mange trenere skal det være per lag Foreldreengasjement

På trening:

  • Overordnede mål for treningen
  • Fokusområder for barnehåndball (sosialt, trygghet, lek og utvikling)
  • Spilleren i sentrum: Hva betyr dette for oss?

I kamp:

  • Overordnede mål for kampaktivitet
  • Hvordan spilles håndballkamper i de ulike årsklassene?
  • Forhold til andre spillere, trenere og dommere
  • Hvilke retningslinjer har klubben for spilletid, rullering av spilleplasser, hvem skal stå i mål osv?
  • Hvor mange mål bør en maksimalt vinne med i barnehåndballen (maks ti)? Og hvordan kan en regulere dette?
  • Utvikling
  • Forventning om utdanning og kompetanseheving
  • Trenerforum
  • Utvikling av fagmiljø
  • Eventuelt klubbens holdning til spillestil (f.eks offensivt forsvar)
  • Eventuelt dypere fokusområder innenfor de ulike alderstrinnene

Overordnede mål for ungdomshåndball:

  • Viktigste virkemidler for å nå målet / målene
  • Faste aktiviteter og arrangement for ungdommer
  • Forholdet til andre idretter og klubber
  • Treningsmengde / Treningstid
  • Hvem er trenere på ungdomslagene?
  • Hvilke prinsipp har vi for påmelding av lag?

Differensiering:

  • Hvilke retningslinjer har vi for hospitering med eldre lag?
  • Hvilke kriterier bør ligge til grunn for ”å få spille opp”?
  • Hvem har ansvaret for at spilleren blir skjermet for overbelastning (spesielt i kamp)? Hvem skal involveres i slike prosesser?
  • Fellestrening på tvers av lag

Miljø:

  • Hvordan ønsker vi å utvikle miljøet rundt ungdomslagene?
  • Hvordan ønsker vi å utvikle miljøet på tvers av lagene i ungdomsgruppen?

Involvering:

  • Hvordan skal spillerne få innflytelse på sin egen aktivitet?
  • Hvilke rutiner bør trenerne følge for at ungdommene blir involverte?
  • Hvordan skal spillerne få innflytelse på klubbens aktivitet?
  • Hvilket ansvar forventer klubben at ungdommene tar for klubbens aktivitet?
  • Hvilket ansvar har ungdommene overfor de yngre spillerne?

På trening:

  • Overordnede mål for treningsaktivitet
  • Planlegging av treninger
  • Viktigste fokusområder for ungdomstreninger
  • Skadeforebyggende trening

I kamp:

  • Overordnede mål for kampaktiviteten
  • Forholdet til andre spillere, trenere og dommere
  • Prinsipp for fordeling av spilletid
  • Rullering av spilleplasser
  • Hvor mange mål bør klubbens lag maksimalt vinne med?

Kompetanse:

  • Forventninger om utdanning og kompetanseheving
  • Trenerforum
  • Utvikling av fagmiljø
  • Eventuelt klubbens holdning til spillestil (f.eks tempofylt håndball)
  • Eventuelt dypere fokusområder innen de ulike alderstrinnene
  • Eventuelt klubbens holdning til spillestil (f.eks tempofylt håndball)
  • Eventuelt dypere fokusområder innen de ulike alderstrinnene
  • Hvilke kriterier bør spillerne oppfylle for å delta på seniorlagenes treninger og kamper?
  • Når bør spillerne få trene med seniorlag
  • Når bør spillerne få spille med seniorlag
  • Hvilket ansvar har seniorspillerne for å inkludere ungdomsspillere?
  • Overordnede mål for seniorhåndballen
  • Organisering rundt seniorlagene
  • Forventninger til trenerne
  • Forventninger til seniorspillerne
  • Holdninger
  • Treningsvilje
  • Klubbengasjement / Engasjement for yngre lag
  • Treningsmengde og -tid
  • Retningslinjer for flytting av spillere mellom eventuelle 1.- og 2. lag (eller flere) Eventuelt klubbens holdning til spillestil (f.eks stort fokus på utvikling av godt kontrings- og ankomstspill) ungdomsspillere?