Gjensidige vant EM-gull i sponsing
Håndballjentenes hovedsponsor Gjensidige vant gull i «ESA Best of Europe» - deres andre EM-tittel på rad.
Under årets ESA Awards, en årlig prisutdeling i regi av European Sponsorship Association, ble det konkurrert om priser i en rekke forskjellige kategorier som er åpne og søkbare for alle, men «ESA Best of Europe» er kun for vinnerne av nasjonale priser i respektive land.
Gjensidige vant prisen «Årets Sponsorkampanje» for «Øvelse gjør mester» på den norske sponsor- og eventbransjens prisutdeling 4. mars 2020. Sponsor- og Eventforeningen besluttet å fremme vinnerbidraget i denne kategorien til ESA Best of Europe, og det norske bidraget gikk helt til topps også i Europa.
- Denne prisen er vi i Gjensidige vanvittig stolte av å vinne, sier sponsorsjef i Gjensidige, Stian Grøstad.
- Å gå til topps i en slik konkurranse, med sterke bidrag fra store selskaper som Santander, Volkswagen, Microsoft, Jeep og Vodafone, er rett og slett helt fantastisk. Samtidig er vi også stolte over at vi – som Norges representant – kunne bidra med norsk seier i Europa, sier sponsorsjefen.
«Øvelse gjør mester» var en kampanje som gikk i perioden september-desember 2019, der Gjensidige markedsførte Øvelseskjøringsappen sin. Målgruppen for appen er ungdom mellom 16-18 år og deres foreldre. Kampanjen genererte svært gode resultater. Appen er også skadeforebyggende, da resultater viser at de som øvelseskjører mye har lavere skadeprosent enn de som ikke øver like mye.
- Idrettsutøvere har stor troverdighet med tanke på at man må øve og terpe for å bli god, så det var derfor naturlig å benytte Håndballjentene i markedsføringen, sier Stian Grøstad.
Sentrale frontfigurer i kampanjen var landslagsprofilene Heidi Løke, Camilla Herrem og Stine Bredal Oftedal.
- Dette viser med all tydelighet at Håndballjentene leverte både på og utenfor banen i 2020. Med god planlegging og naturlig samkobling ser vi at bruk av håndballutøvere nok en gang fungerer utmerket i markedsføringssammenheng, sier salgs- og markedssjef i Norges Håndballforbund, Vegard Vonheim.
Gjensidige har også tidligere vunnet en europeisk pris på ESA Awards, da de i 2020 vant i kategorien «Best Employer Engagement» for Gjensidige Games.
Artikkelen fortsetter under bildet.
OVER: ESA-juryens begrunnelse for at Gjensidige vant prisen.
- I fjor gikk vi til topps for et internarrangement, og for hvordan vi benytter sponsoravtalene til å skape stolthet, arbeidsglede og økt trivsel blant våre ansatte. Også her spilte Norges Håndballforbund en sentral rolle, og bidro til et vellykket event. At vi år i tillegg vinner gull i Sponsor-EM for en ekstern kampanje er også stort, for vi er veldig opptatt av både det interne og eksterne aspektet rundt aktiveringen av sponsoravtalene våre, sier en stolt sponsorsjef Grøstad.
- På samme måte som Gjensidige hjalp Håndballjentene med å bli europamestere i håndball, så hjalp Håndballjentene Gjensidige med å bli europamestere i sponsing. Bedre kan vel neppe et samarbeid gjennomføres, sier Vegard Vonheim i Norges Håndballforbund.