Rekordsalg av drakter i desember
Under mesterskapet i desember satte hummel rekord i salg av landslagsdrakter.
– Gull i første mesterskap! Det var fantastisk moro. Ekstra moro var det med all publikumsinteressen tross korona. Vi fryktet at det kunne bli litt labert, men det har det absolutt ikke vært - alle har jo sittet klistret foran TV, sier Stian Mårdalen i AssistCo, firmaet som eier rettighetene til hummel-merkevaren i Norge.
I juni 2020 signerte Norges Håndballforbund (NHF) en utstyrsavtale med hummel som gjelder ut 2026. Landslagsdraktene er laget i tett samarbeid mellom hummel og NHF, og samarbeidet fikk en lovende start med salgsrekord under mesterskapet i desember.
– Det var god respons fra dagen vi lanserte draktene. Spesielt damedraktene, som kom ut først, gikk som varmt hvetebrød, forteller Mårdalen.
hummel har for første gang kunnet tilby personalisering av drakter med offisielle trykkmerker, og Mårdalen anslår at rundt 70% har lagt til eget navn og nummer på drakten. Av de tre fargene, er den røde drakten mest populær.
– Først solgte vi mest av den røde drakten, før jentene i andre eller tredje kamp spilte i hvit drakt og da gikk det veldig mye i hvitt. Det har vært en jevn og god fordeling, og salget har variert etter hva som har blitt brukt i kampene.
Salgs- og markedssjef i NHF, Vegard Vonheim, er også fornøyd med salget:
– Med ny utstyrsleverandør var vi spente på hvordan vi kunne få en «flying start». Ansvarlig hos NHF, Monika Teigen Helganger, har sørget for at dette har blitt et helhetlig prosjekt og har lagt til rette for et så godt draktsalg allerede på første forsøk, sier Vonheim og legger til:
– Vi er veldig godt fornøyde med samarbeidet med hummel gjennom hele perioden, og ser frem til å utvikle nye, flotte drakter i årene som kommer.