Fornøyd med ny TV-avtale for håndballen
TV 2 har sikret seg retten til å sende alle kamper i REMA 1000-ligaen fra sesongen 2022/23 til 2029/30.
I tillegg inkluderer avtalen de fleste landskamper for Håndballgutta og Håndballjentene, samt omfattende investeringer i breddehåndballen:
Det vil bli installert automatiserte kameraer i håndballhall etter håndballhall. Klubber på grasrota vil dermed kunne sende kamper på tilrettelagte plattformer i regi av nyoppstartede My Game. Satsingen gir gode muligheter for inntekter i klubbkassa.
Norges Håndballforbund og TV 2 er meget godt fornøyd med avtalen.
- Dette er tidenes medieavtale for norsk håndball. At den skal gjelde alle sesongene fra 2022/2023 til 2029/2030 sikrer oss og klubbene forutsigbarhet. Er det én ting vi er trygge på, så er det at håndballen havner hos en kanal som brenner for sporten vår. Det har TV 2 vist i fire tiår nå, sier kommersiell sjef i Norges Håndballforbund, Jan-Erik Aalbu.
- Satsingen med My Game er også svært spennende. Vi vet at mange breddeklubber tilbyr ulike former for streaming fra sine kamper, noe som er populært for de som sitter hjemme og ikke får sett for eksempel sine barn, barnebarn eller venner fra tribunen. Nå blir dette systematisert og utviklet på et helt annet vis, sier Aalbu.
Alle landskamper Norges Håndballforbund har rettighetene til for Håndballjentene og Håndballgutta, vil som i dag bli vist på TV 2s kanaler og plattformer. Antall TV-kamper i REMA 1000-ligaen blir doblet fra sesongen 2022/2023.
- For både kvinner og menn vil det vil bli vist én kamp i snitt hver runde på lineær TV. Kunder av TV 2 Sumo får se alle kamper fra både REMA 1000-ligaen og 1. divisjon digitalt. Dette inkluderer også sluttspillet og NM-finalene, sier Aalbu.
Den nåværende avtalen med TV 2 gir kanalen rett til å velge 35 topphåndballkamper totalt fra hver sesong. De øvrige oppgjørene sendes direkte på Amedia-eide direktesport.no. Denne avtalen gjelder altså frem til sommeren 2022, før den nye medieavtalen med TV 2 trer i kraft.
- Dette er en viktig strategisk satsning for TV 2 som allmennkringkaster, og en stor mulighet for håndballen. For dette handler ikke bare om rettigheter, men om langsiktige partnerskap som skal løfte både toppen og bredden i håndballen i Norge. Ny og intelligent teknologi gir muligheter til å styrke både engasjementet, attraktiviteten og synligheten til idretten, sier administrerende direktør og sjefredaktør i TV 2, Olav T. Sandnes.
- TV 2 er partnere med My Game, et selskap som i løpet av kort tid vil begynne sine investeringer ute i hallene, med automatiserte kameraer som filmer matchene. Plattformen får dermed eksklusivitet på å vise norsk breddehåndball. Klubbene vil motta en prosentandel av hvert abonnementssalg, sier Sandnes videre.
- Norsk idrett er TV 2 Sportens hjemmebane. Derfor føles langsiktige avtaler med en sterk nasjonal aktør som håndball både riktig og viktig. For redaksjonen representer dette noen spennende muligheter. TV 2s sportstilbud er mye mer enn Champions League og Tour de France. Vi brenner minst like sterkt for norsk idrett, både topp og bredde, på is, snø, parkett og gress. Vi er solide borte, men aller best på hjemmebane, sier sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2.
- Med automatiserte kameraer får vi ned produksjonskostnadene til et nivå der vi potensielt kan strømme flere hundre tusen kamper i året, sier administrerende direktør i My Game, Harald Strømme.
Han mener TV 2 er den ideelle partneren i dette arbeidet:
- Ingen andre har samme kraft til å løfte fram norske idrettsprestasjoner som TV 2, med sin redaksjonelle styrke og mange nyhetsflater. Vi skal rett og slett lage et breddetilbud som publikum aldri før har sett, der norske idrettsklubber får nye inntektsstrømmer de aldri tidligere har hatt. Den satsingen vil skje uten at hverken klubber eller forbund må investere i produksjonsutstyr, forteller Strømme, og legger til My Game vil invitere til et bredt samarbeid med både klubber, forbund/regioner og lokale medier.
- Den langsiktige avtalen vi nå inngår styrker både toppen og bredden, og den er et godt tegn på håndballens attraktivitet og status blant det norske folk. Vi ser fram til å utvikle dette tilbudet med TV 2 og My Game i årene som kommer. Vi kan love mye god norsk håndball, på en rekke framtidsrettede plattformer, sier generalsekretær i Norges Håndballforbund, Erik Langerud.
For mer informasjon, kontakt:
Jan-Erik Aalbu
Kommersiell sjef
Norges Håndballforbund
Telefon: 977 11 120